2015. július 7., kedd

Ami kimaradt

Ahogy egyre közelebb jutok a jelenhez, úgy derül ki, hogy ezt-azt kihagytam vagy tévedtem, vagy csak későn jutott az eszembe, úgyhogy most ezeket szedegetem össze.

Tegnap derült ki a számomra, hogy Csollány Antónia Dédanyám nem lett árva, hanem csak félárva, az édesanyja, Schäffer Antónia, újra férjhez ment, egy bizonyos Kuncze nevű úrhoz, ahonnan a Dédanyámnak, egy később Amerikába emigrált féltestvére született, Kuncze Nándor. Nagyanyám vele is hosszasan levelezett.

Az, hogy mikor került a Csollán vezetéknév végére egy y, nem tudható, de vegyesen fordul elő, mindkét változat.

Ide mellékelem ükszüleim, Csollán János és Schäffer Antónia házassági szerződésének első két oldalát, több is volt!





Írtam ráckevei Dédanyám kettősségéről, egyfelől fejkendő, kötény, parasztszoknya, másfelől kalapok, míder, báli belépő. Most mellékelem a báli belépőről a képet, meg Dédanyám, Faith Terézia, egy öregkori fényképét.





Említettem, hogy Kändl János Nagyapám, és unokatestvére, Hajniky Béla bácsi, saját készítésű, vicces levelezőlapokat küldözgettek egymásnak. Kettőt mellékelek.




Szeltner Vera (Terézia) J unokatestvérem jóvoltából újabb finomítás, a repülő, Szeltner Jóska bácsiék háza nem Tökölön, ám Szigetcsépen volt.

Rábl Petronella Nagyanyámról szerettem volna megemlíteni, hogy igazi honleány volt, a szó (akkor még) nemes és jó értelmében, lánykori magyar ruháját – amibe legfeljebb a nádszálkarcsú Dóri unokahúgomat lehetne belepréselni - máig őrzöm Ráckevén, íme:



Ezek az őrzött göncök, nem szolgálnak Sárkám örömére, mert időnként mosom, keményítem, vasalom az ingeket, hálórékliket, meg egy szekrényt sem lehet kinyitni ezektől, de hát rigolya, az rigolya!

Ma reggel arra ébredtem, hogy el kell mondanom, milyen intenzív hatással volt legalábbis rám, és Sárkára a Karinthy féle keresztapaság. Karinthy folyamatosan jelen volt az életünkben, Apu gyakran idézett tőle, főként az „Így írtok Ti” volt a kedvenc. Karinthy révén szerettünk bele Kosztolányiba, és ettől függetlenül Radnótiba, meg Babitsba, a szemünkben – Jókain (meg sok más személyen) kívül – ők felsőfokon beszéltek az anyanyelvünkön.
Mi – a legjobb esetben is – legfeljebb közelítjük a középfok alsó határát.

A Karinthy-Kosztolányi barátság egyéb nyomokat is hagyott, engem fertőzött meg az anagramma-vírus. Közismert a Kosztolányi féle anagramma: égi KAR INTI, FRIGYE Sikeres lesz.

Az enyém, még úgy 18 éves koromból:

KEND E nevet nem fejtheti meg,
lehet, hogy ezen MA RÍ,
de holnap már nevet!

Viszont soha nem írtam anagrammát a lányaim nevével, ezt ma hajnalban pótoltam:
Zsófim:

ValamikOR BÁNtam,
ha piszkált a világ.
Ma már bíZ’ SÓ,
FInom fűszer csak,
a külső vélemény,
a lényeg, én vagyok!

Sárkám:

Voltam már mélyen,
a fenéKEN,
DE örökké remélem,
s biztosan elérem, hogy
világosSÁ,
RAgyogóvá

válik a világ köröttem!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése