2015. december 8., kedd

Márton napi libák


Zaza unokám szűkebb pátriájában, Ürömön, elevenen élnek a Márton-napi hagyományok. Nekem – mint Nagyi mondaná – kejne ánungom sincs ezeket illetően, az én gyerekkoromból ki voltak vonva ezek a dolgok, eleve kora gyerekkoromban az is csoda volt, ha lehetett húst kapni szerdán és pénteken, amikor a szállítás volt a Hentesboltba, és nem csak fagyott (ám roppant gusztustalan, elszürkült) zsírszalonna érkezett, mint rendesen.

A hét többi napján a főzelékek feltéte ropogósra sütött hagymakarika, tükörtojás, jobb napokon rántott párizsi volt, hús többnyire a hétvégéken került az asztalra, libáról még csak álmodozni sem álmodoztunk.

Zazáék már az oviban is tartottak Márton-napi lampionos felvonulást, tanultak valami dal is, „Márton napján libát eszünk”, amit unokatestvérével Áronnal negy hangon énekeltek utolsó, közös nálunk töltött hétvégéjükön. Ám most, az iskolában, kiteljesedett a Márton-napi előkészületek sora, zoknilibákat tömtünk-varrtunk, lampionokat gyártottunk, és – mint kiderült – házi feladatként liba-színezést kaptak.

Valljuk be, egy kivágott liba kiszínezése nem tartozik a roppant megerőltető feladatok sorába, hiszen a lábán, csőrén és szemén kívül sok színeznivaló nem igazán akad, még a legtermetesebb, hízott libán sem.

Jut eszembe, ki tömött már libát életében?

Az én drága, ráckevei nagynéném, Terus néni, tartott az udvarban tömésre 2-3 libát is, gyanítom, hogy eladásra szánta őket, mert a tömésről eleven emlékeim vannak, úgy 4-5 éves koromból, míg libapecsenyére egyáltalán nem emlékszem.

A libatömés Teruskánál úgy ment, hogy a padláslépcső második fokára ült, a lába közé szorította a szegény libát, szétfeszítette a csőrét, egy teljesen hagyományos, alumínium tölcsért nyomott le a liba gégéjén, és abba gyömöszölte a vágott csalánlevéllel kevert, beáztatott, (talán kicsit megfőzött) darált kukoricát, majd lemasszírozta a szerencsétlen, fuldokló liba zúzájába. Én ezt akkoriban roppant szórakoztató kihívásnak éreztem, és nagyjából a fele királyságomat adtam volna, hogy egy kicsit én is tömhessem a jószágokat, de Teruskám nem volt erre egy cseppnyit sem nyitott, legfeljebb tisztes távolságból – és persze nem túl sokat kérdezgetve – szemlélhettem a folyamatot.


Szóval, Zaza színező házi feladata meglepő eredménnyel zárult. Zazám vélhetően elunta a csőröket, lábakat, és készített két, roppant meglepő „Márton-napi”, álruhás libát, egy zombit és egy Dart Vadert. Minden külön kommentár nélkül, büszkeségtől dagadó nagyanyai szívvel mellékelem az alkotásokat.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése