2018. május 13., vasárnap

Amikor a cumulusokkal harcolnak a stratocumulus mammák …


 

Mit mondjak, meglehetősen tudálékosra sikeredett a mostani kis megnyilvánulásom címe!

A név csak azért került a címbe, mert akár egy fantasztikus mese hősei is lehetnének Cumulus és Stratocumulus, akik hosszas s egyre csavarosabb versengésben, harcban állnak egymással, az alkonyi égbolt meghódítása a cél, segítőik a szelek és a napfény.

A cumulusokkal, a maguk csodálatos szépségében, már igencsak felnőttként kerültem közelebbi ismeretségbe, valójában az első repülőutam során, és erre bizony, bő harmincpár éves koromban került sor.

Biztosan, számosan ismeritek az élményt, amikor az ember az ember izgatottan, némileg megrettenten, először ül repülőre, szorosan markolja a szék karfáját, kötözgeti magára a biztonsági övet, nézi a szürkés felhőket, a távolodó kifutópálya szürke betonját alant, a mind kisebb épületeket, majd egyszer, a felhőszint fölé emelkedik a gép, és akkor…

Akkor aztán kibontakozik az a semmihez sem hasonlítható, varázslatos, égi tájkép, amely napsütötte felhőrózsákból, hegyekből, dombokból építkezik, a leggazdagabb, tejszínhabos torták gazdagságánál is pompásabban!

Tartozom egy vallomással, ismét egy végzetes és reparálhatatlan hibámról vagyok kénytelen számot adni, nem tudok a habzsákkal bánni! Ügyetlen vagyok vele, mint egy ősasszony, már az is gondot okoz, hogy miképpen gyömöszöljem a masszát vagy krémet, habot a habzsákba, pláne gond az, hogy miképpen nyomjam ki rendezett, harmonikus, esztétikus díszítés formájába, úgyhogy a habzsák használata felkerült a „soha többé nem érdekel” címet viselő, képzeletbeli listám következő sorába.

Talán furcsállható, hogy miért nem vettem észre korábban ezeket a felhő-képződményeket, pedig mint mindenki, kisgyerekként én is hevertem a fűre terített pléden és nézegettem a lassan mozgó, változó felhőket, de elsősorban mindenféle figurákat, alakokat kerestem formáikban, de
 amikor megtanultam végre olvasni, attól kezdve a fűben is hason hevertem, az orrom előtt egy nyitott könyvvel.

Aztán – tudjátok, hogy van ez – egyszer csak egy tudományosnak tűnő cikkben találkoztam ennek a felhő-típusnak a képével és a nevével is, aztán egy ismeretterjesztő filmben ismét, később én magam is utána-nézegettem a felhőtípusoknak, és ettől kezdve, néven üdvözlöm, ahányszor csak meglátom!

Amikor az ember már nem iskolás, és éppen nem felkészül valamire, előadásra, tárgyalásra, ami célzatos információ-szerzést igényel, akkor így, apránként adódik össze az új ismeret, töredezett mozaik darabonként, eshetőlegesen adódnak össze a részek, az „aha-élménnyel”, hogy ni csak, ez is, meg ez is, arról a dologról szól, amin éppen a napokban akadt meg a szemem!

Mostanában azért hangsúlyosabbak a felhők az életemben, mert amikor csak felnézek abból a máig is, folytonosan az orrom előtt lévő, nyitott könyvből, akkor nagy szelet égbolt néz vissza rám, ezer színében, ragyogóan vagy felhősen, hajnalban, napközben vagy csillagfényesen (már amennyi a csillagokból egy városban egyáltalán még látható).

Elképzelem, hogy – mondjuk – a meteorológus-képzésben, micsoda remek buktató vizsgatárgy lehet a felhőtan, mint nálunk a római jog, s mint azon a gazdasági főiskolán, ahol én is tanítottam a statisztika és a számvitel! (Egyébként, lesújtó a véleményem a buktató vizsgatárgyakról, de az egy másik történet!)

Magam előtt látom, hogy beugró kérdésként a szegény vizsgázó húzhat egy fényképet egy felhő-alakzatról és ha nem találja el, és nem pontosan mondja a latin nevét, akkor már fő tételt nem is kell húznia!

Azért is gondolom ezt, mert hosszas elfoglaltság volt a felajánlott lehetőségek közül kiválasztanom azt a fényképet, amelyik a leginkább megközelítette az általam fotózott látványt, aztán vagy eltaláltam, vagy nem!

Az én fotóm:




A "tanfotók":



És ebben, a ma hajnali szépségben, amely éppen olyan, mint egy szépen csiszolt féldrágakő, a sima és bodorodó rétegeivel, vajon kit tisztelhetek?

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése