Most tettem le
Tolvaly Ferenc, A Zsolnay-kód című könyvét. Zsófi lányom egyik karácsonyi
ajándéka volt. Családunk több ponton kapcsolódott Pécs városához, és különösen
a Zsolnay Porcelángyárhoz.
Ezeket 2015
júniusában írtam, és tettem közzé a blogomon.
Dédapám, ifjabb
Hübner Rudolf, Silbernagel Elíz férje, 9 gyerek apja, festőművész ambíciókkal
megáldott ember volt. Így aztán ipariskola rajztanár lett belőle. Nem maradt
utána egyetlen festmény sem, csak néhány fényképfelvétel a képeiről.
A pécsi Zsolnay Porcelángyárban
tervező volt, és a porcelánfestők tanára. Korán, 45 évesen halt meg, 16 év
házasság után.
Azon kívül, hogy
szép, álmodozó szemű művészember volt bohém frizurával, sok emléket nem hagyott
a még élő családtagjaimra, unokái (Édesanyám és húga) soha nem láthatták,
gyerekei sem meséltek róla túl sokat.
Fiatalon:
Ő volt – eddig –
az utolsó a családban, aki a tehetségéből élhetett meg. A családnak ezt az ágát
a zenei és a képzőművészeti tehetség jellemzi. Hol itt, hol ott bukkant fel az
adottság, amit szisztematikusan elfojtottak a szülők. A Nagyapám, legifjabb
Hübner Rudolf, tehetségesen hegedült (őrizzük, az elemi részeire szétesett
hegedűjét), de természetesen nem mehetett zenei pályára, ipariskolát kellet
végeznie. Édesanyám, Hübner Rudolf unokája, szintén tehetséges zenész volt, a
zongoratanárnője könyörgött a szüleinek, hogy tanuljon tovább, de az édesapja,
a zenei pályáról letiltott hegedűs, nem engedte, az ő lánya nem választhatta a
zenészek erkölcstelen életét, engem nem engedtek a Képzőművészeti Gimnáziumba,
mert tisztességes szakmát kell tanulni, amiből meg lehet élni. Ez a két
diplomámmal többnyire sikerült is, de nem mindig.
Talán a következő
generációknak megadatik, hogy éljenek az adottságaikkal. Talán Dórink, a húgom
roppant tehetségesen rajzoló, festő lánya, vagy Zalán unokám, akinek a rajzát
rajzversenyre küldik, ki tudja!
Dédapám még
báróként tartotta számon magát (bár Nagyapám, sőt Anyuék generációja is észben tartotta
ezt a származást). Egyszer, dédapám valamelyik nagybácsikájának
parte-céduláján, ahol a gyászolók igen részletes felsorolása szerepelt (persze
németül), nyomon tudtam követni, majd a Gothai Almanach-ban le is ellenőriztük,
hogy igaz-e a bárói származás, akkor igaznak tűnt, de ha agyon csapnának, akkor
se tudnám megismételni ezt a nyomozást.
Dédapámtól nem
maradt tárgyi emlék, csak a Nagynéném lakásán, az ebédlő falán van két hatalmas
(talán 60 cm átmérőjű) porcelántál, életképekkel (városkák, falvak), a legenda
szerint ez Dédapám keze munkája, de erre nézve semmilyen bizonyítékunk nincs.
Dédapámtól őrzök
egy levélnehezéket, amit ő készített, az egyik sarkában ott van a monogramja,
és az évszám: 1884., ezt a pécsi munkája során készítette. Amikor Pécsett
dolgoztam, a drága gyári emberek szakszerűen megjavították a lepattogzott
sarkait, és kikutattak a mintatárból két további rajzot, amit feltehetően ő
tervezett (a stílus és az időszak alapján).
Abban az évben
minden gyerek kapott ebből egy-egy másolatot, az ükapjuk keze munkáját
láthatták.
Ami a Tolvaly
könyvben csalódást okozott az, hogy dédapám neve megemlítésre sem kerül. Erről
valószínűleg nem a szerző tehet, de akkor is fájdalmas, hogy a mi családunkban
oly szeretettel őrzött emlékezetű dédapa, aki korai halálát, a családra (meg a
korra) jellemző tüdőgyengeségének köszönhette, aminek bizonyosan súlyosan
ártott a gyár és környékének légszennyezettsége, semmilyen a családon túlnyúló
nyomot nem hagyott maga után.
Amikor Pécsett
dolgoztam. Ez pontosan a Pécs2010, Európa Kulturális Fővárosa projekt x-edik
fejezete volt, ahol én voltam a program és egyben az uniós támogatás
feladatainak ellátására létrehozott társaság főigazgató-helyettese.
Soha feszítettebb
időszak nem volt az életemben, 16-18 órákat dolgoztam, soha ellenségesebb,
elutasítóbb közegben nem léteztem, pedig a fővárosi léten kívül, bőséggel volt vidéki
városi tapasztalatom is. Ott találkoztam a gyütt-mentek megvetésének
gyakorlatával, és csak a tüke-pécsi számított embernek, akinek már a nagyapja
is pécsi volt, és volt szőlője a város környékén. Talán ezek voltak a
kritériumok, de ki emlékszik már?
Amilyen gyorsan
belecsöppentem a munkába, éppen olyan sebességgel ki is kerültem belőle.
Délután még részt vettem a helyi önkormányzat közgyűlésén, és másnap reggel már
jöhetett is értem a család, hogy hazaköltözzem, Budapestre. Megbecsülésről,
elismerésről az ott töltött idő alatt még csak szó sem eset.
Pécsi élményeimet
tekintve üdítő kivétel volt az a hat év, amely alatt elvégeztem a jogi
egyetemet, és havonta, majd – amikor már két gyerekem volt - csak
félévente (csak a vizsgákra) vonatozgatva, folyton rohanva, jól éreztem magam,
és itt végül is a diploma volt maga az elismerés.
Összegezve, a
család szempontjából pillanatnyilag 2:1 az arány a Pécs versus család
folyamatban, két nagy teljesítmény, minden méltatás és megemlékezés nélkül, és
egy elismert.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése