Éppen
egy olyan könyvtárból kölcsönzött regényt olvasok, amelyben nem túl hangsúlyos,
de érezhető szerepe van a repülőtereknek, és erről – természetesen – eszembe ötlött,
hogy a világ hány, de hány repülőterét jártam már meg, és ezek közül, döbbenetemre,
mindössze, alig két-három emléke maradt meg.
Furcsa!
Nem?
Soha
nem felejtem a kairói repülőteret, ahol azzal szembesültem, hogy a várakozásomban
szereplő, száraz sivatagi levegő bizony nem itt kezdődik, a Nílus deltájában állandó
a hipermagas páratartalom, de arra, hogy valójában milyen volt ez az épület,
már bizony nem emlékezem.
Ugyanígy
el nem felejthető élmény a Heathrow, de ez is csak két okból, egyrészt, itt
láttam először dohányosok számára kijelölt, elkülönített területet, és ha
valami a leszoktatást szolgálhatja, hát ez, a gomolygó füsttel teli, üveg terem
éppen megfelelne ennek a célnak, másrészt éppen erre a repülőtérre érkeztem meg
életem egyetlen, Hong-kong-i repülőútjáról, ahol a gondos utazás-szervező, egy
dohányzás-mentes gépre foglalt nekem jegyet, holott akkor még léteztek dohányzó
járatok.
Ebbe
majdnem belehaltam, és csaknem ráment az útra egy barátság is (mindketten erős
dohányosok voltunk).
Amint
megérkeztünk, a Heathrow reptérre, én – minden tiltás dacára - azzal a
lendülettel rágyújtottam, és tenyerembe rejtve a „féligszítt cigarettát”, elügyeskedve
a cipőm talpán elnyomott csikket kerestem az enyhülést.
Ez
a cigarettás trükk, aztán pár évvel később, megismétlődött Orly-n, ahol – ugyan
csak két órás út után – Huszty Andris nyomta a kezembe együttérzésből a meggyújtott
cigit.
De
a sok-sok latin-amerikai, közép-ázsiai, európai reptérről, amelyekre
megérkeztem, és ahonnan indultam, vagy tovább repültem, egyáltalán nem őrzök
emlékeket, és ez nem az időskori leépülés része (remélem), mert úgy, tűnik,
korábban is, legfeljebb olyan benyomásokat szereztem, mint például az egyik
indiai repülőtérről, ahol egy takarító asszony, száriban, és ismételhetetlen
eleganciával söpörgette a folyosót, vagy Washingtonból, ahol egy tulipirosra
festett hajú, élemedett korú férfi takarítót láttam meg legelőször.
Rémlik,
hogy a közép-ázsiai úton, volt olyan landolása az akkor még üzemelő
kormánygépnek, ahol „csak” annyi volt a kockázat, hogy a repülőtér
leszállópályája kicsit kurtább volt, mint a repülőgép landolási távolsága, de végül
centikre a repülőtéri épületektől sikerült a megállás, de az a milliom
vip-váró, kormány-váró, reptéri lounge, ahol nemes konyakot és más italokat,
válogatottan finom falatokat kaphattak a kiválasztottak, köztük olykor én is,
bizony mind-mind egyetlen emlék-tömbbé olvadtak össze.
Hol
van már, az a drukk, hogy (az akkor még) kicsi gyerekeim hogyan fogják bírni és
elviselni a repülőutat, sírnak-e majd, az utastársak nagy-nagy örömére, vagy
elbűvöli őket a repülés varázsa, hazautakon a kapkodva vásárolt, korábban
elmaradt ajándékok rémülete, a többórás várakozások unalma, az elhagyott és
gyanús csomagok miatti bombariadók kényelmetlensége?
Hol
van már az utazás vágya és izgalma?
Mindez
boldogító elégedettséggel enyészett a múlt részévé, olyannyira, mintha egy
korábbi életemhez tartozott volna, hogy még csak egy apró hiányérzet sem maradt
a nyomában!
Manapság,
ha egy repülő röppen át az égen, és olvasás, vagy egyéb tevékenység közben ezt
észlelem, már az is egyre ritkábban jut az eszembe, hogy az a sok-sok ember,
aki békésen üldögél azon az elröppenő gépen, vajon hová és miért utazik.
Most
megyek, gyorsan befejezem ezt a repülőteres regényt, és nekikezdek az idei
télelő, első kocsonyájának!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése