Gyanítom,
hogy ez a hajdaani olvasókönyv első oldalon szereplő példamondat még a szüleim
generációjának idejéből származik, mert tisztán emlékszem, hogy az enyémben a „lola
áll, és a ló állat” volt a kezdés.
A
tisztán emlékezés – még ha esetleg téves is – abból ered, hogy egy egész esténk
fulladt kudarcba azon, hogy következetesen a „lió álliat-„nak olvastam ki a
feladatot, mert pontosan emlékeztem a tanító néni hangjára, aki –szegényke – az
„l” hang hosszas kiejtése mellé odabiggyesztett egy kis elhaló „i” hangocskát
is, és noha már jól tudtam olvasni, nagyon jó, szófogadó tanuló is szerettem
volna lenni, ezért legjobb ismereteim ellenére, a tanultaknak megfelelően
olvastam, a leírtakat.
Mindez
onnan jutott az eszembe, hogy Zita unokám is elkezdett olvasni és írni is.
Tudom,
ezzel megint elindíthatok egy végeláthatatlan lavinát arról, hogy szabad-e egy
gyereknek alig több mint négy évesen elkezdeni olvasni és írni, de az a
tapasztalatom, hogy a gyerekek parttalan tudásvágyának képtelenség határt
szabni, gátat vetni! Ideig-óráig ugyan el lehet terelni az érdeklődésüket, de
megakadályozni őket abban, hogy megtudják azt, amire kíváncsiak, lehetetlenség!
Legfeljebb más utat keresnek!
Na,
meg – mély meggyőződésem – hogy teljesen fölösleges is!
Zsófi
lányom még nem is volt négy éves, amikor már remekül olvasott, Sárka lányom éppen
csak fél évvel később vált olvasó lénnyé, és – mint mondani szokás – azóta úgy
is maradt, (hozzám hasonlóan). Zalán unokám sem maradt ki a sorból, már az
óvodában voltak barátai, akik őt kérték meg egy-egy üzenetük megírására, ahogy én
is megtanultam olvasni, bőven az iskola megkezdése előtt.
Most
Zitánkon a sor!
Mostanában
többször töltöttünk együtt délutánokat, félnapokat, szülői elfoglaltság okán,
és az újra elővett játékok mellett, előbb-utóbb napirendre került a közös meseolvasás,
rajzolás és persze az írás is!
Olyan
ritmusérzékkel szótagol, ahogy silabizálja a mesekönyv következő sorát, vagy
akármi-bármi írott szöveget, ami a szeme elé kerül, hogy sok elsős-másodikos,
nyugodtan jöhetne hozzá korrepetálásra! Valami csodálatos módon érzi-érti a
magyar nyelv ritmusát, zenéjét, és ez a betűk keresgélése közben is megmarad,
mert persze keresgéli, próbálgatja a betűk összekötését a hangokkal, sok-sok
közbe-kérdezéssel, hogy ez és ez a betűcske mi is!
Ugyanígy,
a fontos üzeneteit leírja, miközben diktálja önmagának a következő
hangot-betűt, és kéri, hogy ami éppen nem jut az eszébe, azt szigorúan egy
másik lapra, írjam le, ő majd lemásolja.
Persze
sok-sok betűcskét fordítva ír le, de ki bánja! Bőven van még ideje!
Az
egyik legédesebb az az eset, amikor elmesélte, hogy Mami (az édesanyja) fejfájással
vitte őt haza az oviból, de éppen volt a Maminál egy perec, azt meg is ette
Zitánk, és láss csodát, elmúlt a fejfájás!
Ezért
aztán, le is írta nekem a maga bölcs iránymutatását, hogy bármikor, ha fájna a
fejem, mi is a legjobb gyógymód! Igaz, hogy a „perec” már nem fért el a lap
aljára, ezért egy kicsit feljebb kellett beszúrni a szövegbe, és igaz az is,
hogy a perecből kimaradt egy „e”, meg néhány betűcskének a tükörképét sikerült
leírni, de mindennek ellenére, most már soha nem fogom elfelejteni, hogy a
fejfájás kezelésének mi is az egyetlen, igazi és tévedhetetlen gyógymódja!
Zita levelével búcsúzom:
Zita levelével búcsúzom:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése