Világéletemben
imádtam volna garbónyakú pulóvert, ruhát, bármit viselni, ha nem fulladoznék már
a gondolatától is! Kizárólag olyan ruhában érzem kényelmesen magam, amelyik elég
mélyen kivágott, ebben kapok levegőt.
Világéletemben
vágyódtam arra, hogy hetyke kis sálakkal egészítsem ki a ruháimat, nem is
szólva arról az előnyről, hogy az életkor előre haladtával egy sál, kellő mértékben
leplezi, ha tetszik, elkendőzi a nyak kisebb-nagyobb hibáit, de már a gondolatától
is elönt a forróság, a hőguta, legyen bármennyire is hűvös körülöttem a levegő!
Persze, fordított üzemmódban, kihasználom ennek az előnyeit is, ha ugyanis
bizonytalan az időjárás, és nagy valószínűséggel számíthatok arra, hogy
induláskor megfagyok, ám hazafelé már megsülök, ilyenkor csak egy hetyke sálat
kanyarítok a kevésbé meleg kabátka, pulóver fölé, és meg is van oldva a
probléma!
Világéletemben
imádtam volna karcsú derekú ruhákban feszíteni, de sajna, legfényesebb
fénykoromban sem volt „darázs-derekam”, ami esetleg kezdetben mutatkozott,
annak még a nyomát is elmosta a két terhességem, és hiába vagyok most is
mindössze 53 kiló, a derekam most sem vékonyka! Mára valamennyire megtanultam
öltözködni, ellensúlyozni amit lehet, de ettől sajna, nem lett karcsúbb a
derekam!
Világéletemben
a legmélyebb irigységgel szemléltem azokat a nőket, akik bependerültek az
autóikba, és elsuhantak bevásárolni. Nem kellett cipekedni, hosszasan
sétálgatni a boltokig, ahogy Irén-tánti mondogatta, ripsz-ropsz elkészültek
ráadásul cipekedés nélkül a vásárlásaikkal. Nem mintha nem lenne jogosítványom,
annak rendje-módja szerint, viszonylag időben megszereztem (persze nem 17
évesen, mint a lányaim, az én időmben ez még nem volt szokás), de egy-másfél
évtizednyi időszakot kivéve, soha nem vezettem. Ebben az időszakban is úgy,
hogy szinte büntetés volt minden egyes pillanat, amit a volánnál töltöttem. Ma
délelőtt, amint éppen azt tervezgette, hogy mit hagyjak el a bevásárlólistámra
felirkáltak közül, hogy a két vállamon, viszonylag kényelmes legyen hazahozni a
tejet, krumplit, lisztet, zsömléket, meg amit még kell (végül a káposzta-salátához
tervezett alapanyag maradt el, lesz helyette uborka-saláta), hogy elég legyen a
levegőm a hazasétáláshoz, amikor ismét felötlött, hogy mennyire kényelmes is
lenne kocsival…
És
ebben a pillanatban szorult öklömnyire a gyomron, és futott le egy kétcseppnyi
hideg veríték a hátamon, attól, hogy elképzeltem, miképpen fordulnék ki a közeli
Aldi szervízútjáról, a Huszti útra, mert ez nekem még akkor is komoly kihívás,
ha tök üres a Huszti, ami persze nem fordul elő, talán éjszaka sem.
Honnan
táplálkozhat – a tehetségtelenségen kívül – ez a döbbenetes félelem az
autóvezetéstől? Magam, két eredőjében teljesen biztos vagyok. Az egyik, az
autóvezetés-oktatás hajdani módszere. Annak idején, amikor vagy bő 40 évvel
ezelőtt vezetni tanultam, az oktatók nagyjából úgy viselkedtek a
tanuló-vezetőkkel, mint a csaknem írástudatlan kiképző őrmesterek az
egyetemista újoncokkal. Kiabálva, üvöltözve, leteremtve, megalázva,
elbizonytalanítva még a jelölteket, még abban is, hogy nappal van-e, vagy
éjszaka. A gyakorlati vizsgáztatás sem volt sokkal különb, a néma, pókerarcú,
de inkább neheztelő, pökhendi arcú vizsgabiztosok minden jelzés nélkül
állították félre a reszkető vizsgázókat, és minden magyarázat, vagy indoklás
nélkül közölték a végeredményt: megbukott! Mindenki, kivétel nélkül, legalább
egyszer, de nem ritkán többször is. Szóbeszéd járta a vizsgáztatók
megvesztegethetőségéről, de a megfelelő tarifa dolgában nagy volt a
bizonytalanság, és amit az ember végül választott, az csaknem minden
alkalommal, kevésnek bizonyult. Persze ma már tudom azt is, hogy önmagában,
minden mellékes jövedelem, kenőpénz nélkül is elemi anyagi érdeke volt a
vizsgáztatónak a buktatás, mert vizsgánként kapta a hivatalos honoráriumot, de
azért előbb-utóbb, sok-sok gyomorfájás, idegeskedés és parttalan megaláztatás
végén, az ember mégis hozzájutott a jogosítványához.
Nekem
sajnos semmi gyakorlási lehetőségem nem volt, mert bár akkor már férjnél voltam
és volt is egy autónk, de azt ugye az én „jó uram” vezette, és engem minden percben
meggyőzött arról, hogy tök béna vagyok, illetve lennék a vezetéshez, mert itt
például én biztos így tennék, pedig úgy lenne jó. Na, ez a másik eredője az én
viszolygásomnak az autóvezetéstől. Ja, és ne felejtsük el, hogy ez a nagytudású
férjem, enyhén szólva életveszélyesen vezetett, minden utat végig rettegtem
mellette. Nem volt elég, hogy finoman szólva darabosan vezetett, hirtelen és
kiszámíthatatlan mozdulatokkal, satufékezéssel, kivágódásokkal, indokolatlan
gyorsulásokkal tarkítottan, de közben folyamatosan nevelte is a több autóst, a
miért nem indexelsz-től a jó … anyádig, a most jól utolérlek-től, a mért jössz a
seggembe-ig, kitartóan, cifrán és rettentő idegesítően.
Minthogy
minden reggel a férjem vitt be a munkahelyemre, és jött is értem, együtt
mentünk el a gyerekekért az óvodákba, iskolákba, hétvégente ő szállított minket
vidékre és vissza, ez napi többszöri élmény volt, és húsz év alatt,
kitörölhetetlen nyomokat hagyott maga után.
Az
roppant kedvesnek tűnik, ha egy férj annyira figyelmes, hogy hozza-viszi a
nejét, még ennyi idős házason is, az igazsághoz azonban szorosan hozzákívánkozik,
hogy java idő alatt ezt az én szolgálati autómmal végezte (amit mindenki más a
férjem autójának hitt), és nekem elnézték, hogy a férjem vezeti a hivatali
kocsit, nem én, mert ugyanő gondosan elhintette, hogy mennyire béna autóvezető
vagyok, így járnak jobban a munkaadóim, ha már használatba adtak nekem egy
autót.
Arról
az apró mellékkörülményről már ne is tegyünk említést, hogy a férjem szeretett
engem (meg a lányainkat is) szoros megfigyelés alatt tartani, és ennek kiváló
módszere volt, ez az udvarias kedvesség álruhájába rejtett szabadidő
kisajátítás. Soha egy önálló kirakatnézés, vagy séta, vagy egy kávé egy régi
ismerőssel, mert hozott és vitt, jött és én várhattam az utcán, amíg megérkezett.
Brrrr.
Aztán,
amikor a sors úgy hozta, hogy Nógrád-megyében kaptam munkát, ami naponkénti
oda-vissza autózást igényelt, akkor egy ideig velem utazó kollégák, majd éppen
egyetemista Sárka lányom segítségével mentem dolgozni, de elérkezett az önálló
vezetésem ideje is.
Mondhatom,
hogy soha, egyetlen percét sem élveztem az autózásnak, kétségtelenül idővel
oldottabb lettem valamicskével, és már nem festettem úgy, mint ama bizonyos,
szólás-beli majom a köszörűkövön, de hogy élvezetemet leltem volna ebben a
dologban, az igencsak barokkos túlzás!
Úgyhogy,
világéletemben hadilábon álltam az autóvezetéssel, és ez bizony most már
örökétig így is marad!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése