2015. augusztus 24., hétfő

A boldogtalan hollandi lány

Valahol már említettem – bocsánat az ismétlésért - , hogy Hübner Nagyapám legkisebb testvére, Babcsi, 56-ban férjével, Jancsival Bécsbe távozott, és onnan, csomagokkal segítették az itthoniakat.

56-ról egyébként remek élményeket őrzök (4 éves voltam), ugyanis a Lajos utcán dübörgő tankoktól, és a belövésektől rettegő szomszédok a felsőbb emeletekről, beköltöztek a Nagyi udvari ebédlőjébe, lehurcolták a lószőr matracaikat, és éjszaka ott aludtak, mi gyerekek, pedig napközben isteni bunkereket építettünk belőlük, és azok alá bújva játszottunk. Remek volt!

Aztán emlékszem, hogy Anyu folyamatosan pakolt, és minden nap megállapodott valakivel, hogy kivisznek minket Ausztriába. Akkor még a családé volt a Tobblebad-i majorság, lett volna hol lakni, Anyu tervezte, hogy ha csak egy magyaros éttermet nyit, máris remekül megél a család. Apu viszont minden este kicsomagoltatott Anyuval, „mert mihez kezdjek Ausztriában, a magyar jogi diplomámmal? Mi lesz az öregjeinkkel?” Végül Apu győzött, a Tobblebad-i házat, telket pedig 65-ben a jogkövető család eladta, egy akkori, friss jogszabály előírásainak megfelelően.

Végül emlékszem a „nagy futásra”. Esténként kimentünk Apuval a Lajos utca – Szépvölgyi út sarkára, és többekkel együtt, néztük a Mátyáshegyen a „tűzijátékot”, ahogy a szovjet tankok lőttek, ki tudja mit.

A gyerek mondja amit hall, így én is jó hangosan megkérdeztem Aputól, „hogy ugye megint azok a rohadt oroszok lőnek?”, és ekkor következett a „nagy futás”, Apu fölkapott, és lélekszakadva rohant velem haza. Még napokig félve nyitották ki a kaput, mert akkoriban (is) nagy szezonja volt a másik följelentésének.

Visszatérve Babcsiék csomagjaira, ki tudja, mit hallhattak az itthoni körülményekről, de az egyik csomagban küldtek két pár igazi, hollandi fapapucsot. Próbálgattuk, de rettentő kényelmetlennek találtuk, úgyhogy egykettőre kikerültek a kamrába, és évekig ott porosodtak, míg egy alkalommal, engem ért az a megtiszteltetés, hogy meghívást kaptam, a Parlament nagy jelmezbáljába. Akkor is úgy volt, hogy nem a tehetséges, hanem a jól tanuló, csöndes gyerek mehetett, így esett rám a választás.

Anyu nem szerette a jelmezbálosdit, nem is nagyon emlékszem, hogy valaha is csinált volna nekünk jelmezt, de a jeles eseményre tekintettel, a jelmezkölcsönzőből vett ki hollandi ruhát, és én beöltöztem. Tragikusan néztem ki. Amúgy is nagy az orrom, a kamaszkorban meg tudvalévőleg az orr jobban nő, mint bármi más, szóval rémesen festettem, és a facipő is borzalmas volt, nem is nyertem a jelmezversenyen, és nem is éreztem magam jól a nagy tömegben.



A hollandi papucsokból mára már csak egy fél pár maradt, amelyik kezdetben az itthoni íróasztalomon, manapság Ráckevén, mint tolltartó teljesít szolgálatot.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése