Még
szabadon számol, és méricskél. Először, gyors nekifutással elszámolgat tízig,
tizenkettőig, aztán „most maradj csöndben, koncentlálok” felszólítással, másodszor
is nekikezd és immár jóval lassabban, ujjacskájával bökdösgetve, pontosan, hibátlanul
megszámlálja a dolgokat, egészen négyig, sőt jobb pillanatokban, akár ötig is!
Zitám,
mint legnagyobb, földi tanítványom, éppúgy bajlódik az r hanggal, mint hajdanában
én is tettem. Éveket töltöttem a lépával, letekkel és mogyolóval, és hosszú
időbe telt, amikorra rájöttem, hogy az aligó ugyanaz a szép, fekete madár,
amelyet Apu etetget reggelente. Bevallom, máig is „koncentlálnom” kell, hogy
igazi, ropogós r, és valódi sziszegő sz hangokat képezzek, de ez már csak így
marad, egészen a kivehető fogsorig (ha erre is sor kerül netán), amikor majd
újra kell tanulni, megannyi sorstársam nyomdokán haladva, a hangképzést.
Szemezget,
játszadozgat a jobbal és ballal, zömében eltalálja, de azért számos alkalommal
téved is. Ez így van jól, elvégre még csak éppen három éves.
Amiben
viszont még parttalanul és szabadon csapong, az az idő, a múlt s a jövő, a
tegnap és a holnap, a lehetőség és a végérvényesen lezárult, elmúlt idő. Ez még
felfoghatatlan talány a számára, és miért tennénk bármit is ez ellen?
Gyakran biztat engem is, hogy „ha majd te is óvodás leszel, akkor…”. Tegnap jönni fogok
hozzád - mondja, és én bőszen helyeslem a döntését, biztosítom arról, hogy ez
nagy öröm lesz a számomra!
Ugyanígy
zavarosak még a számára a gyerek, a fiatal és felnőtt meghatározások, netán az "öreg" is, ezek olyan
kategóriák, amelyekkel éppen csak ismerkedik, és gyakorta eltéved ezen az
idősíkon. Különös kihívás az, ha régi fényképeket nézegetünk. Itt fiatal a
Mami, mondja Zsófit nézegetve. Itt már nem fiatal, itt már nagylány.
Szabadon
bolyong, csetlik-botlik, kóvályog az időben, míg a térben már sokkal nagyobb
biztonsággal mozog, hosszasan gyakoroltuk az ablakban ülve a közel és távol különbségét,
a kicsit és nagyot, sőt most már a közepes fogalmát is bevezette a tárgyak,
nagyság szerinti összehasonlításba.
Mondhatom,
hogy maga a csoda egy aprósággal, együtt, kézen fogva barangolni a „nagy
felfedezések” birodalmában! Nagy kihívás, nem azonnal megadni a szerintünk
helyes megoldást, ám szabad teret engedni a kis felfedezőnek, finoman
terelgetni egy-egy lépéssel tovább, hagyni, hogy legyen ideje egy-egy új
fogalommal a megismerkedésre, a gondolatai közé illesztésre, és közben mélyen
átélni újra és újra, hogy mindenben ott rejlik a csoda!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése