Minden
alkotó lény átéli azoknak a kiürülő időszakoknak minden szomorú érzését, amelyek
az ünnepeket, a nagy teljesítményeket követik. Szándékosan használtam a lény meghatározást,
mert alig hiszem, hogy az ember joga lenne az alkotás szó kisajátítása,
gondoljunk csak a pókháló csodájára, vagy a madarak fészkére, azok szövésére,
építgetésére.
Az
ünnepeket jócskán megelőzi a készülődés időszaka, amikor, mindenki képességei,
lehetőségei, tehetsége szerint tervez, aztán megvalósít, készít, alkot, gyárt,
megrendel, vásárol, díszít és dekorál, csomagol és főz, süt, kicsit saját
magának, kicsit a másik bőrébe bújva, annak vágyait fürkészve. Mindenképpen felfokozott
állapot ez, amelynek aztán egyszerre, hirtelen vége szakad, és ott marad a
parttalan idő, amit jól-rosszul, de mégis inkább jól, kellemesen kell
eltölteni. De hogyan?
Mindig
megmosolyogtuk Anyut, aki élete utolsó éveiben a csomagküldő szolgáltatás rabja
lett, onnan szerzett be minden meglepetést, és azt mondtuk egymás között, hogy
december 27-én kezdi el kinézegetni a következő évi karácsonyi ajándékokat a
Quelle, vagy akármi más brosúraiból, amelyekre, ha betévedtek a postaládájába,
úgy csapott le, mint héja az áldozataira!
Túljutottunk
az ajándékozás szertartásain. Ez nekem mindig jókora megpróbáltatás! Örül majd
annyira, amennyire szeretném? Csalódott lesz, vagy boldog? Megfelelnek majd az
arányok? Mert ugye egyezségeket kötöttünk már sokszor arról, hogy csak szerényen,
és mértékkel, de nincs alkalom, hogy ne alakulna úgy, hogy valakitől váratlanul
jóval többet kapsz, mint amennyivel te készültél, és mondhatom, hogy ennél
kevés kellemetlenebb dolog van a világon! Persze, az sem nagy öröm, ha
másodszor, netán harmadszor kapsz meg mondjuk egy könyvet, amit elsőre sem
szerettél igazán, és akkor sem okozhatsz – ha jólneveltnek tartod magad – csalódást
az ajándékozónak, akkor is örömet kell mutatnod, vagy ha éppen nem ízlik, az az
étel, amit a vendéglátód készített, meg kell enni, le kell nyelni, meg kell dicsérni,
így dukál!
Tisztelni
kell a másik erőfeszítéseit, munkáját, energia-befektetését! Ez kötelező!
Persze,
minden családban vannak kivételes személyek, akik úgy vélik, hogy náluk van a
Bölcsek köve, az ő missziójuk s egyben vitathatatlan joguk az igazmondás, ami a
szívükön, az a szájukon! Belőlük válnak majd éltükben és holtuk után is a
családi legendák, akiket évtizedek múltán is idéznek, hogy emlékszel? Amikor
azt mondta, vagy amazt!
Aztán,
persze suttyomban elkészülnek a titkos pakkok, a „majd valakinek tovább-ajándékozom”
rakások, amelyek – persze – kellő memória-kapacitást igényelnek, nehogy véletlenül,
a családi-baráti ajándék-láncolaton keresztül, végül, ismét ugyanannál kössenek
ki a javak, aki útjukra bocsátotta azokat! Ez a személy ugyanis, bombabiztosan
emlékezne arra, hogy annak idején, mikor és kinek vásárolta, ajándékozta azt a
bizonyos dolgot!
Kivéve
természetesen a viccelődést! Idén ugyan nem gyakoroltuk, de éveken át csomagolt
Sárka lányom mindenki ajándékai közé valamit, amit régóta el szeretett volna
sütni, rettenet ajándékokat, amiket a tanár-sors sodort az életébe, mű-barackfát,
csillámporos őzikét, üveghattyús hamutartót, libát formázó, színes gyertyát, és
ehhez a testvérem, aki szintén tanár, bő készletekkel járult hozzá. Voltak
emblematikus tárgyak, amelyek évekig kerengtek a családi ajándék-hálón, de ha
ilyesmi nem került, megtette egy-egy, gondosan becsomagolt krumpli, vagy
vöröshagyma is, amit az ajándékozott izgalommal bontogatott, mert a megtapogatott
forma alapján nem jött rá, hogy mi lehet az, biztosítva a közös, ünnepi,
könyvfakasztó röhögést!
Az
ünnepek után kiüresedő kezeim, mert most nem kötök és horgolok, varrok és
hímezgetek, szabok és öltögetek, ismét Anyut juttatják az eszembe, meg a
Hübner-rokonságot.
Már
írtam, meséltem, hogy a Hübner család egy elszegényedett oldalágába született
Anyám. A családi kutatgatásaim során, mindössze valami nagy-nagybácsi révén
találtam kapcsolatot a Gothai Almanach-hal, a nagybácsi nevére is a gondosan őrizgetett
parte-cédulák (gyászjelentések) között bukkantam, ma már reprodukálhatatlanul,
de mindegy is, a bárói eredet eleven emlékként szőtte át a családi
legendáriumot.
Az
azonban teljesen biztos, hogy a látszat fenntartásában, a viselkedés-formák,
normák megtartásában alapos volt a családi kiképzés!
Na,
meg a takarékoskodásban!
Nagy
divat volt a család – egyébként emancipált és a legkorábbi idők kezdetétől iskoláztatott
-hölgyei körében a hímzés! Kizárólag finom, gyapjúval, gobelin-képeket, vagy
kelimeket, párnákat, falvédőket gyártottak, és ami a takarékossághoz köti ezt a
szokást, az az a gyakorlat, hogy a méregdrága, kézzel festett gyapjúszálak
legkisebb maradékát is minden hímezgető, egy-egy nagy zacskóban gyűjtötte.
Egy
szál, nem sok, sem kerülhetett szemétre!
Aztán
– talán éppen az ilyen, ünnep utáni, kiüresedő, tétlen pillanatokban
előkerültek a szálmaradványok, meg a merevített, ritka-szövésű, kongré anyagok,
amelyekre a gobelint meg a kelimet hímezni lehetett, és így készültek, ma
suba-technikának nevezett, akkoriban-perzsa-öltésnek hívott módszerrel, azok a
rövidszőrű. perzsaszőnyegre emlékeztető színes, rövidebben-hosszabban csíkos díszpárnák,
ágyelők, amelyek egy-egy megmaradt darabját, még Anyu is folytatott
elkészülésig!
Az
elkészült díszpárna-huzatokat aztán kibélelték, sodort arany-, vagy színes zsinórral
körülvették és ismét egymásnak ajándékozták.
Anyu,
később a műszállal kevert kártolt-fonal időszakában a maradék-felhasználásban
áttért a keresztszemes változatra, így készült az a párna is, amely
munkakezdésem éveiben velem vándorolt székről-székre.
Lehet,
hogy itt az ideje, hogy én is elővegyem a magam virtuális, fonal-maradvány gyűjteményét,
nekem ugyan sokkal inkább, filcmaradékaim, szabási hulladékaim vannak – és nekikezdjek
a maradék-szálak elkötözgetésének?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése