Nem
is olyan régen írtam arról, hogy milyen fogadtatásban volt része közvetlen
szakmai környezete részéről, az év tanára díj egyik nyertesének, és hogyan
kapcsolódott ez a szürke pulcsihoz?
Nos,
úgy, hogy az év tanárának az anyja hirtelen nem tudott se írni, se olvasni, se
más kedvenc időtöltéseiben nyugalmat találni, ezért a lehető leginkább
mechanikus elfoglaltságot választva, egy hét alatt megkötött egy szürke
pulcsit.
Szomorúan
tudatom, hogy a pulcsihoz most egy mellény készül, az elejének kész az egyik
fele és éppen a másik felének a közepén járok, de most már ez a tevékenység sem
alkalmas arra, hogy a gondolataimat elterelje arról a folyamatról, ahogy teljes
összefogással, csak ritka és pusztán összemosolygásra szorítkozó támogatás
mellett hogyan éri el egy közösség, hogy – kimondom – egy rátermett,
elkötelezett, igaz tanár komolyan latolgassa a pálya elhagyásának gondolatát.
Az
hagyján, hogy az intézményvezető egy rövid kiosztásban, négyszemközt közölte a
nyertes tanárnővel azokat a viselkedési normákat, amiket kötelező követnie, nem
ölelheti meg a karjába rohanó tanítványait, nem engedheti meg ezt, nem
támogathatja azt, és így tovább, ám végül azzal zárta a szentenciát, hogy
egyébként ez az ügy is el fog csitulni, legyen a nyertes tanárnő türelemmel.
Ez
lefordítva annyit jelent, hogy semmilyen formában nem áll a nyertes tanárnő
oldalára, nem lép fel sem védelmező, sem támogató szerepben, hanem hagyja a folyamatokat,
ahogy vannak, csörgedezzenek, azt’ majd csak elülnek!
Ennek
a szellemiségnek megfelelően aztán bátran kiabál a nyertes tanárnővel férfi és
női tanár, gyerekek és más tanárok előtt, bátran intézkednek a háta mögött, de
bizonyos szempontból, a mai, immár tanítás- és adminisztráció-mentes
munkanapjukon a tanári kar egyik tagja, történetesen a gyermekvédelmi felelős,
magához szólította a nyertes tanárnőt.
Az
egész tanári kar nevében vállalta fel – állítása szerint – hogy most aztán
elmondja a tanárok egységes véleményét, a következők mentén:
·
ez
az év tanára díj, egy vicc,
·
szégyen
az egész tanári karra, ezért is nem jelentették meg az iskola honlapján,
·
az
a baj, hogy a nyertes tanárnő komolyan veszi a díját, pedig nem jó tanár,
·
ne
meséljen a gyerekeknek a saját életéről,
·
a
nyertes tanárnő személyisége megosztja a tanári kart.
Na,
itt álljunk meg egy szóra! Mi van? Az egész tanári kar nevében szólalt fel a
gyermekvédelmis, ami azt jelenti, hogy a tanári kar véleménye egységes, vagy a
nyertes tanárnő megosztja a tanári kart és akkor a gyermekvédelmi felelős
mindössze a tanári kar egy részét képviseli? Ki hatalmazta fel erre? Mert, hogy
nem járhat el, mint a munkáltatói jogok gyakorlója, akinek feladatkörébe
tartozik a nyertes tanárnő munkavégzésének értékelése is, az nyilvánvaló,
hiszen nem ő sem az igazgató, sem a helyettesek egyike.
Egyáltalán
tanári végzettsége van? Vagy tanítói? Mert oktatási feladatokat nem lát el,
legfeljebb néhanapján helyettesít, de ha elakad, (már rendszerint az óra
legelején, annál a kérdésnél, hogy hol tartanak a tananyaggal) azonnal szaktanárt
hív maga mellé, segítséget kérve. Ez egyben briliáns alkalom arra is, hogy a
szaktanárral összenézve tegyenek egy-két becsmérlő kijelentést a helyettesített
tanár munkájának minőségéről a tanítványok előtt, akik persze ezt
széltében-hosszában elpletykálják, de ez a „tanári” magatartás-forma nem szúr
szemet az iskolavezetés ezt minden figyelmeztetés nélkül eltűri, ez nem szégyen
az egész tanári karra, igaz ez sem kerül ki az iskola honlapjára.
Szóval
tanár-e egyáltalán? Rendelkezik-e azzal a képzettséggel, végzettséggel,
ismerettel, (mert gyakorlattal úgy tűnik nem rendelkezik), amelyek alapján
hitelesen értékelheti egy szaktanár teljesítményét?
Az
objektív értékelést, az előnyök és hátrányok arányos mérlegelését már számon
sem kérem, mert a reális értékelési szándék halvány gyanújának árnyéka sem
vetülhet e kolléga eljárására!
Kedves
Versenyszervezők! Kedves Egyetemi Tanárok! Kedves Szavazók! Vegyétek kérlek
tudomásul, hogy az egész szervezői munkátok, előzetes értékelésetek, amivel a
jelöltek közül, szakmai szempontok alapján kiválasztottátok azokat, akikre
végül szavazni lehetett, a szakmai önéletrajzok, a szakmai kérdőívek, azok
versenyeztetése és értékelés, mind-mind nem számítanak semmit, csak
mórikáltátok magatokat, fölöslegesen, mert ez, az egész, csak egy vicc! Sőt,
egyes iskolák számára már-már szégyen!
Szinte
feleslegesnek tarthatnám annak kifejtését, hogy a tanár, saját életéből,
gyerekkorából hozott példák, azok a történetek, amelyek arról szólnak, hogy a
tanár is ember, ő is volt gyerek, ő sem volt és soha nem is lesz hiba nélkül
való, mert mi emberek, eképpen vagyunk összegyúrva, de mindig törekedni kell a
jobbra, a szebbre, egészen biztosan több segítséget jelentenek a
tanítványoknak, mint egy jól felépített példamondat a munkafüzetben. Főleg
kiskamaszoknak, főleg nem túl jó helyzetben lévő gyerekeknek, főleg
bizonytalanoknak, főleg értékválságok között hányódó fiataloknak, főleg
mindenkinek!
Miért?
Mert
bizalmi hidat épít a magányos gyerek és egy felnőtt között, ami az alapja lehet
(és az elmúlt évben erre volt is példa) annak, hogy a gyerek ne kövessen el
végzetes baklövést, ostobaságot, fékezni lehet a durvaságot, az erőszakosságot,
az együttműködés alapján lehet folytatni a puszta tanítás, tudás-átadás
keretein messze túlnyúló, nevelői munkát.
Ja,
hogy a slussz-poént el ne felejtsem, végső aduként a gyermekvédelmis
előhozakodott azzal, hogy találkozott a nyertes tanárnő előző munkáltatójánál
dolgozó tanárokkal, akik körbe röhögték a gyermekvédelmist, hogy na, nehogy má’
a nyertes tanárnő legyen az év tanára!
Ehhez
annyi a hozzáfűzni valóm, hogy a régi tanári karból jóval többen gratuláltak a
nyertes tanárnőnek, mint ahányan a jelenlegi kollégái közül. Egyébként meg
nagyon könnyű találni olyan volt kollégát, aki nem fukarkodik a másik leszólásával,
ha csak egy parányi inspirációt kap erre, mint azt jól tudjuk.
A
nyertes tanárnő természetesen erről a megbeszélésről is referált az
iskolavezetésnek, a reakció mindössze ennyi volt: na, ne sokkolj már, mindenki
tudja, hogy milyen a gyermekvédelmis stílusa, engedd már végre ezt a problémát!
Hogy
miért referált? Van ebben egy kis emberi csíny is, mert ha az iskolavezetés nem
sajnált annyi időt szentelni a hozzá beszaladgáló más kollégák véleményének
végig hallgatására, hogy abból össze tudja állítani azt a nyertes tanárnő,
jövőbeni viselkedésére javalt, iránymutató listát, amiről már korábban
beszámoltam, akkor elvárható, hogy a „másik fél” is elmondhassa a maga
benyomásait, tapasztalatait.
Vagy
mégse?
Jól
értem, hogy ez a mondat azt jelenti, hogy mindenki tudja, hogy a
gyermekvédelmis stílusa nem elfogadható, de már megszokták, és szokja meg más
is? Jól értem, hogy ebben megbújik a hallgatólagos elfogadás, amihez ha a
nyertes tanárnő nem igazodik, akkor magára vessen? Ez az ő baja, mert miért nem
„engedi már végre el a problémát” (vagyis hunyászkodjék meg, és ne tegyen
említést történjék bármi)?
Nem
így válik megengedetté, támogatottá az, ami nem is az?
Vagy
nem így alakul ki a kettős, vagy többes mérce, ahol az egyiknek kevesebb dolog
megengedett, mint az egyikebbnek? Az egyiket mindenért pellengérre állítjuk, de
legalábbis szó nélkül eltűrjük, némaságunkkal támogatjuk, hogy bárki más így
járjon el, kirekesztjük, nem fogadjuk a köszönését, míg az egyikebbnek meg
elnézzük az elfogadhatatlant, mígnem aztán közismert, rossz szokásaként
könyveljük el azt?
Pillanatnyilag
sovány vigasz, hogy szinte azonnal el tudna helyezkedni a nyertes tanárnő
bárhol, kiemelkedő színvonalú iskola, a nyertes tanárnő szakmai elveit teljesen,
sőt szinte túlzó módon kihangsúlyozó bemutatkozása után az augusztusra ígért
döntését alig 4 óra alatt meghozta, és ősztől várja tanításra.
Sajnos
mindez most nem képes enyhíteni a végtelen csalódottságot.
Bízom
az idő múlásában, hiszen az már annyi mindent meggyógyított, és csak kötöm
tovább a szürke mellényt.
Elképesztő, mennyi irigység van az emberekben. Ja, az is elképesztő, hogy mennyire hiányzik a gerinc egyes vezetőkben. Én büszke lennék ilyen tanerőre.
VálaszTörlés