2015. június 24., szerda

Anyai dédanyám, Csollán (Csollány?) Antónia

A dédanyám volt, még ismerhettem, három éves voltam, amikor meghalt.

Számunkra ő a példakép. Nem is számolom hányszor ment tönkre, mégis élete végén is jókedélyű, tájékozott, aktív asszony maradt. Az 50-es években nem tudott citromot venni, vagy lehet, hogy nem is volt, úgyhogy pici ecettel ízesítette a teáját, szüksége volt az illúzióra, és volt ereje azt megteremteni.

Ő és nagymamám vigyáztak rám. Anyám reggel elment dolgozni, estére pedig minden áldott nap, egy olajos, csatakos hajú gyereket talált otthon személyemben. Ez így ment napokon át, este hajmosás, másnap délutánra rémes, zsíros hajú gyerek.

Végül kiderült, hogy Dédanyám szerint nem volt elég dús a hajam (ez persze sajnos így is maradt), ezért egy saját keverésű háziszerrel, amiben petróleum és csukamájolaj is volt, kenegetett szorgalmasan.

Dédanyám 17 évesen ment életében először tönkre, ugyanis meghaltak a szülei (talán a spanyoljárványban), és a kedves Schäffer família kizeccölte az örökségéből. A Schäfferek pedig bőven lehettek volna nagyvonalúbbak, egyrészt az övék volt a Süttői mészkőbánya, még az én gyerekkoromban is Schäffer utódok javítgatták a Parlament épületét, másrészt a fél, budai Mártírok útja is az övék volt, de ebből nem is akartak engedni, úgyhogy jól férjhez adták Dédanyámat Rábl József hentesmesterhez, aki csak alig fél fejjel volt alacsonyabb a szép, magas, szőke menyasszonyánál. persze hozományt nem kapott.



Született is 6 gyerekük, ebből csak az egy Béluska halt meg csecsemőkorban, mert a cselédlány úgy pucolta az ablakot, hogy Béluskát a hátára kötötte egy nagykendővel, és amikor túl magasra nyújtózkodott, a csecsemő kiesett a kendőből és szörnyethalt. El is temették szegényt a zsidó temetőbe, ki tudja, miért.




Tönkre ment 1919-ben, a 29-33-as válságban, persze a II. világháborúban is, és egyszer valamikor ezek között saját jószántából is, valami részvény-spekulációba bocsátkozott, és a család minden megtakarítását elvesztette. pedig állítólag volt bőven, hiszen a hét mészárszék és a Bécsi úti vendéglő – „A vén szederfához” – azért termelte a pénzt a szorgalmas családnak.

Az én nézetem szerrint a családban a Dédanyám lehetett a pénzügyminiszter, de a részvénybukást követően fel kellett menekülnie a padlásra a Dédapám haragja elől, és Irén tánti, a kisebbik lánya, csak lopva és titokban tudta a padláslépcsőre készíteni Dédanyám kedvenc ételét, a lecsós virslit, hogy éhen ne vesszen a száműzetés alatt.

Még egyszer kellett padlásra menekülnie, ugyanis Dédapám rettentő féltékeny volt a fizikuszra, azaz az állatorvosra. A henteseknek akkoriban minden vágás előtt meg kellett vizsgáltatni a vágásra szánt állatokat, ezért heti vendég volt a fizikusz, akivel Dédapám szerint túlzottan kedvesen beszélt a Dédanyám, úgyhogy jött a menekülés és a lecsós virsli csempészet.

A németül, franciául jól beszélő Dédanyám kisebb lányával megnézte a Párizsi Világkiállítást, ahogy nézem a dátumokat, ez alighanem az 1925-ös lehetett, akkortájt volt Irén tánti szép süldőlány.

Ahogy élt, úgy halt meg. Szemben számos idős hölggyel, Ő nem készült a halálra, és nem emlegette folyvást, hogy na lehet, hogy ez az utolsó karácsonyom, húsvétom, névnapom, akármim.

Azonban egy szép koranyári napon, 1955-ben bejelentette, hogy Ő ma, 11 órakor meg fog halni, és minden családtag azonnal jelenjen meg az ágyánál.

Meg kell említenem, hogy minden köszönéskor, minden családtagnak kézcsókra kellett járulnia a Dédihez, és talán csak én tegeztem.

Aki tudja, az megérti, hogy 1955-ben, délelőtt hazamenni a minisztériumból, a vasúttól, akárhonnan is, nem volt egyszerű vállalkozás, de 10-re mindenki otthon volt, és illő kézcsókkal köszöntötte Dédanyámat.

A Dédi még életében utoljára puncstortát akart enne, hogy Anyám hogyan tudta elővarázsolni, máig sem értem. A Dédi evett két falatot, majd odaadta nekem, hogy Puszikám én már nem kérem.

Ez volt életemben az utolsó puncsfalat, se fagyit, se minyont, se ilyen tortát nem ettem azóta.

Előttem van, hogy a régi házban hol állt a Dédi ágya, milyen volt a magas, lilabetétes, csipkés svábpárna a hátánál, a csipkebetétes tükrös paplan, és amit irtó gusztustalannak tartottam, a szobai vécé. Ez egy kivágott ülőkéjű tonet szék volt, abba illesztve egy serbli, egy füles fafedővel. Ez ott állt az ágya mellett. Én meg a lábánál ültem, az ágya végében.

A Dédi mindenkit kiosztott. Nem lehet szebben mondani, a vejével közölte; hogy hiába jár annyit a templomba, ő egy farizeus, a kisebb lánya szarevő és önző, a Nagyanyám aranyszívű, de olyan pletykás, hogy soha se lesz igaz barátja, és még ki tudja, ki mit kapott. Amikor ezzel végzett, sorra megáldotta a családtagokat, majd amikor az Újlaki templom harangja elkezdte elütni a 11 órát, egy nagy sóhajtással meghalt.


Két képet mellékelek róla, hogy emlékezzetek rá. Nekünk azt tanította. hogy mindent túl kell és lehet élni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése