2015. június 25., csütörtök

Kändl Jánosné, Bodor Mariska, apai Nagyanyám

Bodor Mariska, későbbi Kändl Jánosné, az apai Nagymamám volt. Négyen voltak testvérek, Mária, Nándor, Terézia és István, de róluk majd később írok. Gyerekei Mamukának nevezték, így hívtam én is, és így fogok róla megemlékezni.



Mamuka kifejezetten szép, öntudatos és csak kicsit hóbortos fiatal lány volt, olvasgatott, festegetett, a családban még van egy-két, romantikus olajfestménye (távoli várrom, vitorlás a háborgó tengeren). Én a régi festékdobozát őrzöm, amit hosszasan ékszerdoboznak használtam.

A gazdálkodó család mindennapi tevékenységében - szemmel láthatóan - nem vett részt, viszont viszonylag szerencsésen ment férjhez, jó partit csinált a vagyonos Kändl Jánossal. Meg is született első lánygyermekük, Mária, Baba néni. Ha jól tudom Pesterzsébeten, a tisztviselő-telepen volt lakásuk, szépen éltek. Nagyapa adótiszt volt.

Igenám, de Nagyapám, mint az ő korában számos, szociálisan érzékeny, tehetős, vagy értelmiségi fiatal férfi, elkötelezte magát a kommunizmus eszméi mellett, 1919-ben komolyabb politikai szerepet is vállalt, úgyhogy Nagyapát elítélték, valamennyit ült is a horthysta börtönök egyikében, majd REF-es lett (rendőri felügyelet alá került), és kitiltották Budapest területéről, oda lett az adótiszti alkalmazás, és csak a Weis Manfréd Gyárban kapott, Csepelen bérszámfejtői munkát. (Remélem jól tudom, hogy Csepel akkoriban még közigazgatásilag nem tartozott Budapesthez.)

A jó partiból hirtelen rossz parti lett, és szégyenszemre haza kellett költözniük Mamuka szüleihez, Ráckevére.

Mindez meg is látszott a családon, amennyiben 13 évig nem született újabb gyerekük, viszont – csak az Isten tudja miért – 1925-től három gyerekük lett, Ilona, majd rá egy évre Édesapám, Béla, és talán két-három év kihagyással az utolsó lánygyerek, Éva.



Ráckevén eléggé tarthatatlan volt a helyzetük, a társadalmi rétegződés szempontjából hozzájuk hasonló helyzetű családok nem tartották velük a kapcsolatot, Baba néni akkoriban már képzős volt, nem élt otthon, de Édesapámékkal a rangban megfelelő gyerekek nem játszhattak, úgyhogy Ili néni és Apu között, egész életükre szóló véd- és dacszövetség alakult ki, az amúgy mindig kicsit fura Évikét ebből – szintén életfogytiglanig – kihagyták, ő csak tengett-lengett.

A II. világháború után Nagyapámat rehabilitálták, és kapott 20.000,- Ft kárpótlást, ami az akkori 150,- Ft-os tisztviselői havibérrel összevetve, valóságos vagyon volt. Ebből Pesterzsébeten vettek egy fél ikerházat, ahol elfért a még otthon élő, három fiatalabb gyerek és a szülők, Baba néni addigra férjhez ment Ancsel Jóska bácsihoz, nagy kedvencemhez.

Nagyapám viszont nem fért a bőrébe, és mivel Rákosi vezetési elveivel és módszerével nem értett egyet, állítólag nyílt levelezőlapon meg is írta ezt neki, úgyhogy a család megint csak félhetett a börtöntől, kitelepítéstől.

Kurz und gut, Mamukából egyre keserűbb, egyre soványabb, egyre inkább hajlott hátú, kimondottan epés öregasszony lett.

A házimunkát nem szerette, a hét elején főzött egy nagy (de igazán nagyon-nagy) lábos ételt, tökfőzeléket, paprikás krumplit, azt a spájzban hideg helyre rakta, és arra járt rá a család, amíg tartott.

Nyaranta hazaköltözött Ráckevére, a még élő Dédanyám, és vénkisasszony húga, Terus néni mellé, a még akkor megmaradt néhány föld termését tették el télire.

Viszont neki is volt legendás étele, karácsony valamelyik napján, mindig ott uzsonnáztunk, amikor a szentestéről megmaradt, már hideg pulykasült került asztalra, meggyszósszal, na annak az íze is mesés volt, és ismételhetetlen. Beigliben is verhetetlen volt, soha olyan márványos felszínt, vékony tésztát és ízes tölteléket nem készített senki sem.

Mamuka nagyon ellenezte a szüleim házasságát, a deklasszált, elszegényedett, és az 50-es években politikailag egyáltalán nem megfelelő Anyu helyett, egy gazdag ráckevei parasztlányt szánt feleségül a fiának.

A házasságkötést sohasem bocsátotta meg, és ezt az ellenérzést az unokáira is kiterjesztette. Egész életemben összesen 5 napot töltöttem vele (a kötelező havi egy összcsaládi látogatást, és a karácsonyi uzsonnákat kivéve).

Akkor kerültem Pesterzsébeti száműzetésbe, amikor 5 éves koromban megszületett a testvérem, Györgyike, és én éppen akkor voltam felépülőben a szamárköhögés nevű gyerekbetegségből. Óbudán, Nagyinál nem lehettem, ő a frissen szült Édesanyám mellett teljesített szolgálatot, így kikényszerültem Erzsébetre.

Akkoriban Erzsébeten élt Éva néni, Ili néni a férjével, Vili bácsival, de ők napközben dolgoztak, és a Nagyszüleim. Éva mindennel foglalkozott, csak velem nem, Ili néniék dolgoztak, Nagyapám megpróbált szórakoztatni, ha Mamuka hagyta, Mamuka meg befogott, mosogatni (a szódával megszórt, zsíros vízzel teli mosogató-dézsában, amit nem értem föl), krumplit hámozni, és persze szídott engem is, meg a pesti Nagyanyámat is, mert hát nem igazán feleltem meg az igényeinek. (Természetesen az ellenérzés a két család között, kölcsönös volt, ami előttem elhallgatásokban, cinkos összenézésekben mutatkozott meg.)

Ha a Nagyapám mesélni kezdett, Mamuka leintette: „ez mind csak a kommunizmus porhintése!” felkiáltással, úgyhogy akkoriban a kommunizmust úgy képzeltem el, mint egy cilinderes, szakállas magas férfit, vörös selyemmel bélelt, hosszú, fekete, malaclopó köpennyel, ami alól szórja a szemünkbe a port, bevallom nem volt túl rokonszenves. Aztán ez később elmúlt J.

A gyerektelen Ili néniék, amikor hazajöttek a munkából, megpróbáltak kedvemre tenni, meg kiszabadítani Mamuka haragjából, moziba, sétálni vittek, de az 5 nap elteltével mindenki legnagyobb megkönnyebbülésére végre hazamehettem.

Kapcsolatunk nagyobb lány koromra sem változott, az érettségim évében halt meg, nem sokkal Nagyapám halálát követően.

Olyan kiskamasz koromban döntöttem el, hogy ha nekem gyerekeim lesznek, azoknak – ha beledöglök is – két nagyanyjuk lesz!

Most, hogy visszamlékeztem, rájöttem, hogy soha, semmilyen alkalommal nem kaptam tőle - kisgyerekként sem - ajándékot, vagy bármilyen megemlékezést, még egy zsebkendőt sem.


Lánykori arany mellóráját viszont – Édesapám jóságából – én őrzöm. Furcsa a világ.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése