2015. június 24., szerda

Apai dédszüleim: Bodor Márkus és Faith Terézia


Bodor Márkus dédapámról annyit tudok, hogy csendőr volt, és az apai nagymamám, Mária, Nándor, a későbbi Ágoston atya, premontrei kanonok, a premontrei rend jószágigazgatója, Terézia és István boldog édesapja, és minimum nagygazda. Gyerekkoromból emlékszem még a katonakönyvének fényképére, de már nem találom.

A családi legendárium úgy tartja, hogy (nemcsak név-) rokonságban állt a híres székely ezermesterrel, Bodor Péterrel, akiről Tamási Áron is megemlékezik a „Hazai Tükör”-ben.

Erről a Bodor Péterről az a családi történet járja, hogy bankót hamisított, szerkesztett egy bankóprést. Persze az akkori rendőrség lefülelte, és mentek is a portájára lefogni a törvénysértőt. Az ajtóban állt a „hatóság”, és Péter fejére olvasta a vétkét, hogy kelmed Bodor Péter uram vétkes a királyi bankók meghamisításában, törvényen kívüli nyomtatásában. Mire Péter azt válaszolta: Én? Ugyan én egy fia bankót sem nyomattam, kelmed viszont, amint ott topog a küszöbön, már a sokadikat nyomtatja!
Ugyanis a bankóprés úgy működött, hogy aki rálépett a küszöbre, az megindította a nyomtatást.

Ebbeli, vagy máshonnan eredő mérgében Bodor Péter elrontotta az általa szerkesztett marosvásárhelyi zenélő kutat (másolata a Margit –szigeten), amit senki emberfiának nem sikerült sohasem megjavítani. Aki nem hiszi, járjon utána!

A felesége, Faith Terézia a másik dédanyám, akivel még találkozhattam. Kettő a négyből, ez ritka jó arány.

Van egy apró, fekete-fehér fénykép arról, hogy Ráckevén, egy függőágyban ringat engem, olyan egy-két éves koromban.

Fejkendős, sokszoknyás, kötényes parasztviseletben, nagy mosollyal, az első, és életében egyetlen dédunokáját, látható szeretettel.

Fantasztikusan halt meg. Ebéd után kedves elfoglaltsága volt a szunyókálás a szőlőlugas árnyékában, a tornácon, a konyhaajtó mellett, egy kiszolgált ónémet karosszékben, ami plédekkel, báránybőrrel volt betakargatva. Nyolcvanpáréves korában is éppen így szunyókált, és soha többé nem ébredt fel.

Ezt az ónémet karosszéket, meg a párját, elemi részekre esve, két nagy szatyorban hoztam fel Budapestre, és a garázsban tároltam évekig, mígnem egy nagyobb bevételből végre sikerült helyrehozatnom, 7 éves nagyfiú Zalán unokám kiskorában királyszéknek hívta, ma lakásom egyik szeretett dísze.




A Faithokról Édesapám azt mesélte, hogy rablólovagok voltak a Felvidéken, míg fej- és jószágvesztésre nem ítélték a férfiakat. Na ezzel persze nem értettek egyet, így a saját bíráskodási joggal felruházott Csepel-szigetre menekültek. Ott egy-két évig zsellérkedtek, majd előástak kisebb-nagyobb porciókat a rablott javakból, és apránként felvásárolták Ráckeve legjobb földjeit. Ettől kezdve békében gazdálkodtak.

A Csepel-sziget különleges státuszát az alapozta meg, hogy mindig a királyné hozománya volt, saját kereskedési, bíráskodási jogokkal, és egyéb kiváltságokkal.

A Diplomatarium Rackeviensis - ami a korabeli jegyzői (nótáriusi) dokumentumokat dolgozta fel - szerint a Faithok betelepített németek voltak (persze a Feigl család is), ami nem zárja ki a családi eredettörténetet, de azért megkérdőjelezi.

Rettentő érdekes kettősség jellemzi a Ráckevei tárgyi hagyatékot, egyrészt egyedi és igényes berendezési tárgyak, bútorok, teljes ónémet szobagarnitúra (sajnos már a szú megette a zömét), szecessziós Zsolnay porcelán készletek, másrészt irtó nagy spórolás. Mellékelek fényképet egy teáskannáról például, és elmesélem, hogy Ráckevén őrzök egy félig elkészült hímzést, amely egy már megstoppolt, damaszt darabka – talán korábbi törölköző, vagy szalvéta – másodlagos hasznosítása, tűhímzéssel (ami a legnehezebb hímzési technika), selyemszállal egy virágcsokrot kezdtek el rajta. Egy stoppolt damaszton.

Az egyik szekrényen most is ott lóg a sokszoknyás, kendős, kötényes dédanyám fekete flitterrel hímzett, selyem báli belépője, már nem tudom hova került a mídere (fűzője), de gyerekkoromban még szörnyülködtünk rajta, hogy hogyan lehetett ebben lélegezni, és a tükrön tartom azt a fél pár horgolt báli kesztyűt (az ujjak szabadon, a felkar közepén ér véget), aminek a párja természetesen a testvéremnél van, és egyikünk kezére sem ment fel, sohasem.

Kettősség. minden mennyiségben.

Mellékelek egy festmény, na éppen így nézett ki a ráckevei úriszoba, még az én gyerekkoromban is. (Ma is hasonlít erre, egy kicsit.)




A kulturális vonatkozások, voltak könyveik, járatták a Párisi divat című lapot, amelynek 1890-es évfolyamát én is örömmel nézegettem, és élveztem „Edith, a szeszélyes hölgy” folytatásos kalandjait. Járatták mellette a Fürge Ujjakat, még én is hímeztem a mintaívek alapján kelim-szőnyeget, meg később, az 1920-30-as években az Új Idők-et, Herczeg Ferencz szerkesztésében, ennek több évfolyama is ott lapul az egyik szekrényben, ha az egerek meg nem rágták azóta. Sokat tanultam belőlük, főleg a hirdetések és a receptek, na meg a folytatásos regények (Különös ismertetőjele nincs), novellák, lakberendezési tippek jelentenek életre szóló élményt a számomra.

Elméláztam, hogy abban a korban, amikor egy egyszerű alsóing szabása és kidolgozása is jóval komplikáltabb volt, mint az én időmben, egy báli ruháé, hogyan öltözködött egy átlagos család? Persze a dédanyáim hálóréklijét nézve, amelynek slingelt-hímzett csipkeszegélye bárhol megállná a helyét (én blúznak hordtam), a kérdés, nem kérdés.

A szekrény egyik polca tele volt kalapokkal. Kettőt őrzők az előszobában, a gázórát takarják. A kalapok között volt egy férfi keménykalap is, a gyerekek (az enyéim, és az unokatestvérek) legnagyobb örömére, ma már nem tudni, ki vitte el, vagy csak egyszerűen megsemmisült.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése