2017. október 6., péntek

Valaki ismeri a nevemet




Ismét egy könyvet szeretnék a figyelmetekbe ajánlani. Másodszor akad kezembe ez a könyv, Lawrence Hill az írója, és noha „ipari mennyiségeket” olvasok, ez a könyv másodjára is a fontos, érdekes, meglepő minden árnyalatát megadja, ami igazi ritkaság!

Ezt a könyvet azoknak ajánlom, akiket mostanában két, nagyon is aktuális probléma foglalkoztat, vagy nyomaszt, a másság és a kilátástalanság.

A „másságon” már sokszor és hosszasan elgondolkoztam, hiszen éppen az a lényeg, hogy mindannyian mások vagyunk! Szerintem az a legnagyobb kelepce és önbecsapás, ha úgy érezzük, hogy olyan közegbe értünk, amely minden szempontból visszatükröz bennünket.
Hiába írta meg oly szépségesen József Attila „Íme, hát megleltem hazámat” című, a jelen tudomásunk szerint utolsó versét, ennek a látszólagos hazatalálásnak mégis a halál vetett végett.

Ime, hát megleltem hazámat,
a földet, ahol nevemet
hibátlanul irják fölébem,
ha eltemet, ki eltemet.

E föld befogad, mint a persely.
Mert nem kell (mily sajnálatos!)
a háborúból visszamaradt
húszfillléres, a vashatos.

Sem a vasgyűrű, melybe vésve
a szép szó áll, hogy uj világ,
jog, föld. - Törvényünk háborús még
s szebbek az arany karikák.

Egyedül voltam én sokáig.
Majd eljöttek hozzám sokan.
Magad vagy, mondták; bár velük
voltam volna én boldogan.

Igy éltem s voltam én hiába,
megállapithatom magam.
Bolondot játszottak velem
s már halálom is hasztalan.

Mióta éltem, forgószélben
próbáltam állni helyemen.
Nagy nevetség, hogy nem vétettem
többet, mint vétettek nekem.

Szép a tavasz és szép a nyár is,
de szebb az ősz s legszebb a tél,
annak, ki tűzhelyet, családot,
már végképp másoknak remél.

Szóval, ezekről a „haza-találásokról” az a véleményem (ami persze keserű tapasztalatokon alapul), hogy leginkább a látszólagos és az átmeneti jelző illik rájuk, minden további magyarázat nélkül.
Valahányszor úgy érezzük, hogy „helyben vagyunk”, elengedhetjük magunkat egy munkahelyen, barátságban, szerelemben, országban, helyzetben, hamarosan elkezdünk feszengeni, bűntudatot érezve azon gondolkodni, hogy miért szűnt meg a teljes komfort érzete, keressük magunkban a hibát, elkezdünk mind merevebben igazodni, míg végül úgy nem érezzük, hogy törjön, aminek törnie kell, menekülnünk kell, mert elveszünk! 

Lehet, hogy ezzel csak én vagyok így (bár millió könyv-, film-, dráma-élmény ennek ellene szól), de azt hiszem, hogy teljes harmóniában legfeljebb önmagunkkal lehetünk (ha nagyon megdolgozunk érte), a kevés kivételezettnek megadatik, hogy barátaik és családjuk körében is megleljék a fenntartható (=az elfogadható kompromisszumok mentén, folyamatosan újjáépülő) harmónia helyzetét.
Az átmenetiség fogalma átvezet a másság témakörére, amin szintén eleget töprengtem már.
Számtalanszor voltam betege annak, hogy miért értékelem máshogy a dolgokat, mint a környezetem, miért más a véleményem, míg rá nem döbbentem, hogy az adott jelenséget mindenki másképp értékeli, csak éppen működik egyfajta kohézió, aminek mentén kialakul a közgondolkodás, közvélekedés esszenciája, ami, mint egy - természetesen, nem matematikailag kialakuló - lélektani „átlag”, tükrözi az egyedi véleményektől, a legkisebb mértékben eltérő, összegezhető álláspontot.

Ha megfogalmazható a „másság” minimumfokozata, akkor az eltérő gondolkodásmód annak az alapegysége. Mert hányféle, másság létezik? Népmesei fordulattal azt mondhatnók, hogy se szeri, se száma!
Színünk, vallásunk, eredetünk, őseink, neveltetésünk, iskolázottságunk, családi állapotunk, vágyaink, irányultságaink, megannyi faktor, vagy inkább vektor, amelyek mentén, még az egypetéjű ikreket is eltérő irányba irányíthat a sors, a genetika, az élet, a tapasztalat.
Engem ez a sztereotip, nő kontra férfi, megítélésbeli megkülönböztetés soha nem érintett komolyan, kerestem sokszor többet, mint megannyi férfi, és sokszor épp csak annyit, hogy szinte valahány nő megvethetett volna érte. Voltam annyira elismert és méltatott, mint egy férfi sem, és annyira lesajnált, hogy a WC-takarító nőt is többre tartották nálam, de ezek egyikét sem tudtam pusztán a „nememre” visszavezetni, inkább azt mondanám, hogy színes és fordulatos életet adott nekem a sors.
De visszatérve az eredeti témára, akinek ennél komolyabb kihívással kell szembenéznie – és hányan vannak ilyenek - meg annak, a milliónyi, ha nem milliárdnyi melankóliába, depresszióba zuhant embertársamnak, aki nem leli a kapaszkodót, csimpaszkodót, aminél fogva kiemelheti lelkét, önmagát a lélekölésből, nos azoknak, mind-mind szívből ajánlom ezt a könyvet!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése