Most nem arról, a
szinte mindennapinak nevezhető helyzetről akarok írni, ami a háziasszonyokkal
gyakran előfordul, egy-egy átrendezés, rendrakás után, hogy egy ideig, még az
előző helyén keresi a szükséges tárgyakat. Némi bosszankodást követően eszmél
rá, hogy annak már egészen más, legjobb helyet talált, de a beidegződés, az
ösztönös mozdulatok, az izmok memóriája, ha tetszik, még a tartósan a régi hely
felé mozdítják a kereső kezet.
Ez egy másik
helyzet.
Ha kapok egy
csokrot – gondolom más is így van ezzel – azonnal arra gondolok, hogy melyik
vázába is tegyem, melyikben érvényesülne a legjobban. Vannak persze esetek
(pontosabban ünnepek, mint a születés- vagy a névnapom, amikor
kényszermegoldásokra kell szorítkozni), de az ilyen kivételes helyzetektől
eltekintve, az ember másodpereceken belül tudja, hogy melyik is az igazi
választás.
És a kezem ösztönösen
megindul Apuék, a szoba sarkába állított, tölgyfa, akasztós szekrénye magasába,
amelyiknek volt egy fedetlen polca, a szép, íves tetőzet alatt, ahol néhány
kitüntetett könyvsorozat előtt, ott álltak félkörívben eligazgatva, Apa
kedvenc, színes ólomkristály vázái, a kékek, meg a bordó, és már szinte mozdul
is a karom, a rég eladott szülői lakás, rég elfelejtett szekrényének polca
felé.
A vázák már
réges-rég, évtizedek óta az én egyik könyvespolcom tetején sorakoznak, de az
izmok, az ösztönösen meginduló mozdulatokban, tovább őrzik az „igazi” helyük
emlékét.
Betegre kerestem
magam a Google-ban, de még csak hasonlóra sem találtam, mint amilyen a Nagyi, fekete
alapú, epres (virágok, levelek és gyümölcsök egy ábrán), fedeles bögréje volt, kettő
is, a régi kredence felső részének középső polcán. Az egyik bögrében a „spórpénzét”
tartotta, amit – minden egyéb jövedelem híján – úgy rakott össze, hogy az
Anyuéktól, havonta kapott kosztpénzből, a piac gondos körbejárása után, a
legeslegolcsóbb portékát vette meg, és az átlagos ár, és a tényleges kifizetés
közötti, filléres, forintos különbséget gondosan ebbe a bögrébe rakta.
Ez volt a fellelhető, leghasonlóbb kép:
Ez volt a fellelhető, leghasonlóbb kép:
Ebből telt ki
aztán minden ajándék, amivel valamennyi családtagot meglepett, minden ünnepen.
A két bögre között volt a helye a mazsolás zacskónak, a sütéshez rendszeresen
vettük a 10 dekás, celofánba csomagolt mazsolát, amit én igen nagyon szerettem
megdézsmálni. Annyi taslit, pofont kaptam azért, mert mire Nagyi sütni akart
volna, csak az üres zacskót találta meg, a mazsola hűlt helyével, hogy mára a
legfinomabb cukrász-remekekből is kipiszkálom a mazsolát, de ha mégis, nagy
ritkán szükségem lenne rá, akkor a fránya izmaim, megint csak a Nagyi rég
elfelejtett kredencének felső, középső, üveges ajtaja felé indulnának meg.
Kitörölhetetlenül
emlékszem még a Nagyi ebédlőjének egyik tálalójára, annak a jobb oldali ajtaja
rejtegette mindig a kakaós és vaníliás, darálós sütit, vagy porcukorral
megszórt, lekvárral összeragasztott linzerkarikákat, amiknek a közepét egy
nagyméretű gyűszűvel lukasztotta ki, hogy kilátszódjon a lekvár (csak málna,
vagy barack lehetett). Ahhoz nem nyúlhattunk, arra szolgált, hogy ha váratlan
vendég érkezik, vagy átjönnek kávézni a barátnők, legyen mivel megkínálni őket,
de azért nagy titokban el-elcsentünk belőlük egy-két darabot, egy kisebb pofont
kockáztatva ezzel.
Ugyanennek a
tálalónak a bal szélső ajtaja mögött lapultak Csöpi nagynéném gyerekkori
játékai, a rácsos babaágyba fektetett, porcelánfejű baba, szép, hímzett,
slingelt ágyneművel, brokát paplannal, a porcelán teáskészlet, ezek is
érinthetetlenek voltak. Csöpi eredeti Walt Disney illusztrációkkal díszített,
már lapokra eső mesekönyvei, a Hófehérke, a Nyolc kisgyermek karácsony
éjszakája, viszont a hálószobai polcos szekrény legaljában, hátul bújtak meg,
ha Nagyi nagyon elfoglalt volt a konyhában, bizony elővettem, és nézegettem, de
persze ezt is büntetés követte, ha nem voltam elég éber, és nem dugtam vissza a
könyveket még időben.
Rég elfelejtett lakások,
bútorok, vagy régen másra használt polcok, szekrények, és mégis olyan eleven az
emlékük, miközben annyi, de annyi más dolgot fel sem tudok már idézni. Részben
emlékszem csak például a húsz éven keresztül használt első lakásunk
berendezésére, nem merül fel a gondolataimban a szintén húsz évig
lakhelyünkként szolgáló, alig egy éve elhagyott előző lakásunk emléke sem, de a
gyerekkor rejtett zugai, a Szépvölgyi úti lakás könyvespolcának elrendezése, a
Faludi György féle, kézzel gépelt, harmadik indigós másolatú, eldugdosott
Villon fordítások helye, elevenen, elfelejthetetlenül él bennem, és némelyik
tárgy, mindmáig az izmaimat is meg-megmozgatja néha, néha.
Még most is, csukott szemmel is megtalálná a kezem abban az ónémet tükrös-szekrény fiókban Ili néni egyik első, még hasáb alakú rúzsának kiürült dobozát a 930-as évek végéről, közvetlenül Nándor bácsi, a premontrei kanonok repedt cvikkere mellett.
Még megtalálnám dédanyám kredencének aljában azt a bádogból készült, dupla falú, forró vízzel tölthető ódon hasmelegítőt, amivel a fájós hasú gyerekek és felnőttek kínjait enyhítették, nagyszüleim gyerekkorában.
Nektek is segített a nagymamátok, konyharuhába tekert, forró fedővel, ha fájt a hasatok?
Porladó rejtekhelyek, elkallódott kincseinek, számomra kitörölhetetlen emlékei, amelyek majd velem együtt, egyszer végképp elenyésznek.
Még most is, csukott szemmel is megtalálná a kezem abban az ónémet tükrös-szekrény fiókban Ili néni egyik első, még hasáb alakú rúzsának kiürült dobozát a 930-as évek végéről, közvetlenül Nándor bácsi, a premontrei kanonok repedt cvikkere mellett.
Még megtalálnám dédanyám kredencének aljában azt a bádogból készült, dupla falú, forró vízzel tölthető ódon hasmelegítőt, amivel a fájós hasú gyerekek és felnőttek kínjait enyhítették, nagyszüleim gyerekkorában.
Nektek is segített a nagymamátok, konyharuhába tekert, forró fedővel, ha fájt a hasatok?
Porladó rejtekhelyek, elkallódott kincseinek, számomra kitörölhetetlen emlékei, amelyek majd velem együtt, egyszer végképp elenyésznek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése