A mostani könyvtári portya során
került hozzánk az első magyarra fordított indonéz regény, Andrea Hirata: A
végletek szigete. Az igaz, hogy már 2013-ban megjelent, de számomra két év
elteltével is újdonság maradt J.
Aki hozzám hasonlóan szereti a
felnőtt-meséket, annak nagyon ajánlom!
Magával ragadott a regény két
tanár-szereplője, akik nem több, mint tíz tanítvány oktatásáért és egy romokban
álló iskola fennmaradásáért élnek és harcolnak, egyikük szó szerint a haláláig.
Lánglelkű tanítók!
Pro és kontra annyi, de annyi
vélemény, álláspont, kritika jelenik meg a tanítókkal, tanárokkal kapcsolatban,
meg számos élményt az ember maga is összegyűjt, jót is, rosszat is, de
végtelenül szerencsésnek érzem magam, mert mostanában is a közelemben él nem
kevesebb, mint három lánglelkű tanító. Nem nevezem meg őket, de szívből
remélem, hogy magukra ismernek!
Az egyikük már évtizedek óta van
a pályán, kritikus elme, és jó megfigyelő, de harmincpár év alatt egyszer sem
hallottam, egyetlen tanítványáról sem rosszat mondani, holott az
iskolarendszerről, a tanári gyakorlatról, a vezetési hibákról már számtalanszor
beszélgettünk. Személyes győzelemként éli át, ha egy-egy osztálya jó
továbbtanulási statisztikával végez, ha országos versenyen résztvevő diákjai
sikeresek, ha a belőle áradó nyitott gondolkodást sikerrel adja át, bár minden
hét végére rettentően elfárad, de ennyi év után sincs olyan hétfő, amikor ne
örülne ismét a tanítványainak.
A másiknak minden hónap 12-dikén
elfogy a fizetése, de most is minden nap tele van az uzsonnás zacskója
szőlőcukorral, mert olyan éhesek már három óra felé a gyerekek, hogy kell
valami, amiből energiát merítenek. Saját zsebéből megveszi a méregdrága színes
papírokat, hogy szép dekorációkat készíthessenek a gyerekekkel,
összefoglaláskor csoki-órákat tart, ahol
a helyes válasz jutalma egy-egy kocka csokoládé. Ő vezette be egy
kirekesztésre hajlamos(ított) osztályban az „azt szeretem benned” játékot,
minden nap, minden gyerek a társai hátára ragasztott egy-egy szívecskét azzal
az adott napra jellemző üzenettel, amiért a másikat szeretni lehetett (ha csak
egy percre is J).
Hogy vicces vagy, hogy nekem dobtad a labdát, hogy jól feleltél, hogy
megvédtél, hogy nem vertél meg, bármi kerülhetett a ragasztós szívecskébe.
A szívecskéket egy baromi nagy
falitáblán gyűjtötték. Rajzzal magyarázott óráiról a tanítványai blogot írtak,
és ott folytatásban közölték a történetet.
A harmadiknak a napokban
láthattam egy drámapedagógiai munkáját. Annyira aktuális, annyira igényes, annyira
felemelő volt, hogy a végén megkönnyeztem. Látom mindennapi erőfeszítéseit,
hogy milyen másutt soha nem látott programokkal teremti meg nap, mint nap,
újra és újra a csodát, hogy a gyerekei már 6-7 éves korukban megtudják, és soha
se felejtsék el, hogy tanulni jó.
Kedves Többiek! Akiket talán
ismerek, és nem számoltalak Benneteket ebbe a hármasba, kérlek ne haragudjatok
meg, ez csak azért van, mert kevesebbet tudok rólatok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése