Korai zenei neveltetésem három fő
pillére Anyu komolyzene iránti szerelme, Nagyi nóta és operett-imádata, és
Csöpi nagynéném táncdal-szeretete volt. (Aztán ehhez később csatlakozott vagy
nyolc évig a szolfézs és zongoratanulás, meg vegyeskari, később női énekkari
éneklés is.)
Anyuval az első, a zöld
varázs-szemes Orion rádiónk mellett, ami csodálatom állandó tárgya volt, már
akkor ki-nyer-mát játszottunk, amikor még ki se találták ezt a játékot.
Nagyi délutánonként a konyhájában
ülve (akkoriban csak itt fűtött, mert egyrészt ritkán lehetett szenet kapni,
másrészt drága is volt, a korombeliek kell hogy emlékezzenek az olykor két
hétig is elhúzódó iskolai szénszünetekre J), magyar nótákat és
operett részleteket énekelgetett. Hol csak magunknak, de gyakorta az emeleti
kávé-barátnői is átjöttek Nagyit hallgatni.
Csöpi akkoriban volt eladósorban,
névnapján minden évben rendezvényt tartottak, zenével, tánccal, szendvicsekkel,
tortával, udvarló-státusz szempontjából esélyes férfiakkal, ahol Csöpi
zongorázta és énekelte az akkori táncdalokat, majd munkára fogták a kurblis
gramofont, a bakelit lemezekkel, és arra táncoltak.
Ebből az időszakból származtak az
első totális szöveg-félrehallásaim.
Nagyi repertoárjából ismertem, a
„Hétre ma várom a Nemzetinél, ott ahol a hatos megáll” kezdető operaslágert (Lajtai–Békeffi: A régi nyár), én az akkor talán 5 éves
eszemmel úgy értettem, hogy hétrem a várom, és azt hittem, hogy ez valamilyen
katonai műszó (én hétrem, te hétred, ő hétri), a váromra meg az volt a
vélelmem, hogy a váram valami régies formulája.
Csöpihez kapcsolódik Kovács Erzsi
egyik slágere, a Rejtély (Fényes Szabolcs, Bacsó Péter):
Rejtély, ez a szív egy nagy
titok.
Talányos rejtély,
Néha furcsán izgatott, és
fellobog,
De fáj is.
Tudom, ez banális,
Mégis el kell mondanom,
Mert nyugtalanít nagyon.
Természetesen 5 évesen fogalmam
sem volt a banális szó jelentéséről, ebben a dalban hallottam életemben
először, és ezért a „banán is” formulával helyettesítve énekeltem, aminek nem
volt túl sok értelme, de ez a táncdalok esetében már akkor sem volt példátlan.
Ugyan a banánnal sem voltunk
közeli ismerősök, bár Apu egyike volt az 56 őszén elsőként Bécsbe utazó magyar
turista-csapatnak, és hozott egy-két banánt és narancsot, azokat a gyümölcsöket
addig csak meséből ismertem.
Az asztalra tették egy tálra azzal,
hogy majd ebéd után megesszük. De ki tudott addig várni? A felnőttek kimentek a
konyhába befejezni az ebédfőzést, én meg behúzódtam kedvenc búvóhelyemre, az
ebédlő, sarokra épített, kék cserépkályhája mögé, és beleharaptam a narancsba,
persze a héjába, és a keserű, olajos íz meggyőzött arról, hogy a narancs rossz.
Próbáltam a banánnal vigasztalódni, de mivel annak is a héjába haraptam bele,
és a szappanos héj íze pocsékságban teljesen versenyképes volt a narancshéjjal,
úgyhogy megvolt a véleményem a felmenőim gasztronómiai ízléséről! (Aztán még jó
ideig nem fenyegetett az a veszély, hogy túl sok narancsot, vagy banánt eszem,
mert még évekig nem volt kapható. Télre maradt az alma, a citrom és a Nagyi
féle befőttek.)
Aztán megint Nagyitól, a „Házunk
előtt mennek el a huszárok, édesanyám én is közébük állok” szövegét hallottam
félre, mert úgy hittem, hogy a közé bükállok egy katonai műszó, ami
kifejezetten a katonának való elköteleződést jelenti.
Ráckevéről jöttünk haza, ezúttal
négyesben, Sárka, a partnere, az egyik unokaöcsém és én, és hogy-hogynem a
félrehallások kerültek szóba. Sorra meséltük, ki-ki a kedvencét, és rettentő
nagyokat vihogtunk.
Kivéve az unokaöcsémet, aki
fennen hangoztatta, hogy vele bizony ilyesmi soha elő nem fordult, ő mindent
jól és pontosan ért. Kicsit már mindannyian selejtesnek éreztük magunkat,
amikor mégis elrukkolt azzal, hogy akkori egyik kedvenc együttese, a
V-Moto’Rock számának
„Fekszem az ágyon
Még is épp olyan messze vágyom
hová csak a szél jut el
Csábít az álom
És én eljutok minden áron ahova
te nem viszel”
második sorát a koncerteken úgy
énekelte tele tüdőből, hogy „prühacsek a szél jut el”, mivel nem értette Demjén
Rózsi szövegét, de ezen senki nem döbbent meg.
Mindez úgy jutott az eszembe,
hogy ismét Ráckevére menet, Quimby-t hallgattunk, amikor Sárka bevallotta, hogy
a
„Lámpát ha gyújtok még jön rá
bogár
De az utolsó fényevő csak sötétet
talál
Csak sötétet talál”
refrén első sorát sokáig úgy
értette, hogy „lámpát ha gyújtok, jön rám a gáz”, és ezért neheztelt Kiss
Tibire. Most utólag is elnézést kérünk!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése