2015. október 6., kedd

Háromszor utazhattam az Elnök úrral


A 90-es évek második felében összesen három alkalommal utazhattam a Köztársasági elnök úr delegációiban, az üzletember delegáció tagjaként.

Akkor volt még Malév, létezett még kormánygép, és azonos volt a delegációk szerkezete is, a diplomáciai delegáció, az üzletember delegáció, a sajtó és a gép munkatársai.

A négy szekció élesen elkülönült, az egyes csoportokba tartozók egymás szomszédságában ültek, egymás között beszélgettek, elkülönültek a programok is.

Aki ezt sohasem vette figyelembe és tudomásul, az az Elnök úr volt. Minden úton, ahogy felszállt a gép, Elnök úr végigsétált az ülések között, és kedve szerint szóba elegyedett az emberekkel. Árpi bácsi tegeződött a magyarokkal. Aprajával, és nagyjával. Tőlem is megkérdezte, hogy te honnan jössz lányom? Mondtam a munkahelyemet, Árpi bácsi meg megértően bólogatott, hogy ja, az ilyen-olyan bank. Na csak ügyesen!

Hozzá kell tennem, hogy akkoriban olyan jó negyvenpár éves voltam, kislányomnak is legfeljebb a szüleim, és Árpi bácsi nevezett.

Volt eset, amikor azt kérdezte, hogy szerintem van-e értelme ennek az útnak, származhat-e az országunknak bármiféle előnye belőle. Annyit mondtam (amit máig is hiszek), hogy a megismerés és megismertetés rengeteg esélyt nyithat, míg annak a hiánya maga az esélytelenség.

Olyasmire is volt szeme és jó szava, ha például nagyobb, láthatóan ajándék-csomaggal szálltam fel visszafelé a gépre, hogy „várják a gyerekek?”, és megértően mosolygott amikor az ember azt válaszolta, hogy sőt, elvárják!

Hazafelé szintén végigsétált a széksorok között, igényelte és nem fáradt bele a közös értékelésbe.

Sokan kihasználták ezeket az alkalmakat arra, hogy valamilyen kérést terjesszenek elő, volt aki régi fényképeket hozott szülei és az Elnök úr múltbeli kapcsolatának bizonyítékaként, de többen voltunk, akik megtisztelve éreztük magunkat és mélyen meghatódtunk attól, hogy az Elnök urat érdekli a véleményünk.

Ha megtudta, és mindig megtudta, hogy bárkinek születésnapja van, akkor egyik este bekopogtatott az illető szállodai szobájába, és egy üveg pezsgővel és kézfogással, öleléssel köszöntötte fel az illetőt. Magam is éppen az egyik pilóta születésnapi köszöntésére voltam hivatalos (mondanom sem kell, hogy a gép munkatársain, Anna barátnőmön és rajtam kívül a delegáció többi szekciójának egyetlen tagja sem vett ezen részt), amikor egyszer csak kopogtattak, nyílt az ajtó, és a szállodai szobában ott volt közöttünk Árpi bácsi, (meg természetesen egy kísérője), pezsgővel, jó szóval, köszöntéssel, egy kis beszélgetést is vállalt, majd „hagylak benneteket fiatalok mulatni” búcsúval visszavonult. A korombeli, sokat megélt pilóta szeméből kicsordultak a könnyek, de nemcsak ő hatódott meg, mindenki szipogott.

Zsuzsa asszony minden utunkon elveszett. Számára mindig külön hölgyprogramot szerveztek, többnyire jótékonysági látogatásokat, amikbe belefelejtkeztek, és Elnök úr, mint minden, a feleségét féltő férj, egyre türelmetlenebb zsörtölődéssel, egyre több sétával várta, hogy végre megérkezzenek. Soha nem késtünk Zsuzsa asszony miatt, de mindig testületileg izgultunk, hogy megérkezzen.

Egyszer, a latin-amerikai utunk során, a teljes delegáció részt vett a köztársasági elnöki fogadáson és vacsorán. Egyéb államokban ilyen összevont eseményre nem került sor. Életemben nem vettem még részt ilyen szintű protokoll-rendezvényen, ahol a terem ajtajában álló libériás inas névjegyeink alapján, emelt hangon bejelentett mindenkit, oda kellett járulnunk az elnökök és elnöknék elé, akik mindenkit kézfogással üdvözöltek, és így haladt a sor az ültetőkártyás asztalokhoz, helyet foglalni.

Mondanom sem kell, hogy rettentő frászban voltam, hogy mit is kell mondanom, mert az látszott, hogy a delegáció minden tagja mond egy pár szót, amit az elnöki párok mögött álló tolmácsok szorgosan fordítottak. Kérdeztem is az utakon örökös partneremet, Ernőt, hogy mit tanácsol, mit mondjak, de a válasz előtt már odaértem Elnök úr elé, aki megkérdezte, hogy „te is olyan fáradt vagy lányom, mint mi?”, igen Elnök úr, válaszoltam, a tolmács meg mondta, amit akart, talán csak a névjegy információit ismételte meg.

Zsuzsa asszony is ugyanilyen kedves volt, „csinos ez a ruhád is” volt a „protokoll-szövege”, én meg köszönöm szépennel válaszoltam. A fogadó állam elnöke és felesége valószínűleg mindenkinek csak annyit mondott, hogy örülök, hogy vendégül láthatjuk országunkban, és a nagy megpróbáltatásnak már vége is volt.

A három úton kívül még kétszer találkoztam az Elnök úrral egyszer a búcsúztató rendezvényén, máig féltett tárgyaim közöt őrzöm azt a két pezsgőspoharat, amelyre az Elnök úr aláírását gravírozták, és egy másik alkalommal, kedvenc virágkötőnk, Kata virág kiállításán.

Egyszer Kata, Óbuda jeles virágkötője, a Néprajzi Múzeumban rendezett egy kiállítást, ahova Zsófit és engem is, mint névről is ismert törzsvásárlóit, meghívott. Már a bejáratnál feltűnt, a sok sötét öltönyös, fülhallgatós férfi, akik izgatottan szervezkedtek, amit nem tudtam mire vélni. Ez azonban csak addig tartott, amíg a múzeum lépcsőházában, velünk párhuzamosan fel nem tűnt az Elnök úr, aki szintén Kata kiállítására sietett. Természetesen köszöntöttem az Elnök urat, és említettem, hogy több útján is részt vettem, mire Árpi bácsi csak annyit mondott, „jól emlékszem, de most ez a fiatal lány jobban érdekel”, és karjába fűzte Zsófi lányom karját, vele folytatta az útját, és elbeszélgettek, amíg a lépcsősor véget nem ért. Árpi bácsi is rendszeres vásárlója volt Katának, és hűséges barátja.

Utoljára a búcsúztató rendezvényén, máig féltett tárgyaim között őrzöm a meghívót és azt a két pezsgőspoharat, amelyre az Elnök úr aláírását gravírozták.





Most újra búcsúzom. A "hívószó" most is: Köszönjük Elnök Úr!


Hihetetlen, hogy meghalt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése