Elszoruló szívvel olvasom a HVG-ben
a cikket, hogy minden osztályban van egy-két kirekesztett gyerek. Gyarmati
Katalin Anna, Insoo Kim Berg pszichoterapeuta nagyon rokonszenves megoldási
módszerét is ismerteti.
De nagyon sajnálom, hogy az 50-es
évek végén, az én lányiskolámban mégcsak hírből sem ismerték ezt a módszert! Ha
éppen kirekesztett gyerek nem is voltam, de a népszerűségi listának legfeljebb
a legalsó 10 %-ába tartoztam.
Megvolt természetesen ennek a
maga jó oka. Nem jártam például óvodába. Bocsánat, 5 kemény napig mégiscsak
jártam, de az utolsó napomon, amikor kivittek bennünket játszani a mostani
Hármashatár-hegyi buszvégállomásnak a helyén lévő kis, füves parkba, a gyönyörű
rózsaszín virágú vadgesztenyefák alá, nekem WC-re kellett volna mennem. Igen ám,
de a parkban nem volt WC, az Óvoda meg messze volt, pontosan tudtam, hogy nem
tudok odáig kitartani, ezért a gyalázat be is következett, én meg elájultam a
szégyentől, meg a félelemtől. Mindez aztán egy jókora lázas betegségbe
torkollot, úgyhogy jobb híján kivettek az Óvodából, és ettől kezdve Nagyi
vigyázott rám.
Arról már vallottam, hogy nem
nagyon engedték nekem a barátkozást, pontosabban nagyon nem, így aztán mire
iskolás lettem a magányos gyerekek jobbik megoldását választva már tudtam
olvasni, és elszórakoztattam magam. Nem ismertem egyetlen játékot sem, amit az
osztályban a többiek igen, nem ismertem az énekeket, mondókákat, viszont volt
saját, ha tetszik családi, ének-, mondóka-, vers- és mese-gyűjteményem, viszont
ezeket senki más nem ismerte, beleértve a tanítónőket is, viszont nem is
érdekelte őket.
Kimondottan jó tanuló voltam,
félévben ugyan gyakran csak négyest kaptam írásból, olykor tornából is, de év
végére mindig összeállt a kitűnő. Rettentő sokat voltam beteg. minden évben
túlléptem a tanévre megengedett hiányzási maximumot, aminek rendesen évismétlés
lett volna a következménye, úgyhogy minden alkalommal kérvényezni kellett, hogy
engedjenek a következő osztályba. Engedtek, de a sok távolmaradás sem tett túl
jót a népszerűségemnek. Mihályi Marika (a másik kitűnő) gondoskodott arról,
hogy a hiányzás alatt megkapjam a leckét, úgyhogy sohase maradtam le.
Ez így ment egészen negyedikig –
ekkor 1961-et írtunk – amikor is egy Indiáról szóló könyvet olvastam, és olyan
kerek történetet kerekítettem magam köré, hogy csak na, arról, hogy a
szüleimmel hónapokat töltöttünk Indiában. Meséltem az éhezésről, a napi egy
maréknyi rizsről, a vegetáriánus étkezésről, a csípős fűszerekről, az utcán
csellengő szent tehenekről, az ihatatlan vízről, a Gangeszről, a szárikról, a
nyomorról, az utcán haldokló emberekről, a kéregetésről, mindenről, ami akkori
fantáziámat megmozgatta, és egyszerre csak a legnépszerűbbek közé emelkedtem.
A magamról és élményeimről szóló
meséimet még néhány tanítónő is tátott szájjal hallgatta, és láthatóan elhitte,
szörnyülködtek annak hallatán, hogy 16 kilót fogytam, alig maradtam életben,
hogyan kellett engem megmenteni, és idő előtt hazahurcolkodni.
Egyedül akkori osztályfőnöknőm,
Ilus néni fogott gyanút, és behivatta a szüleimet, egy kis beszélgetésre. Ez
rettentő nagy szégyen volt, kellő mértékben féltem is a következményektől, bár
addigra már annyira beleéltem magam a saját meséimbe, hogy már nekem is igaznak
tűntek.
Csak Anyu tudott bemenni, és hogy
mi hangzott el, mi nem, arról nem számolt be nekem, de a családban egykettőre kialakult
„a fogjuk vissza Marika fantáziáját” mozgalom, mindenki igyekezett lekötni,
feladatokkal ellátni, bevonni mindenfélébe, amihez semmi kedvem nem volt, és egyre
kevesebb időm maradt olvasásra. (Kivéve a délutánokat, meg a szüneteket, amikor
ugyebár a felnőttek dolgoztak, én meg gondosan a hazaérkezésükre ütemeztem a
fantázia-korlátozó gyakorlatozást, és napközben bőven éltem a fantázia-növelő
olvasással J.
Tanulnom abban az időben úgysem kellett, mert már az órák alatt a fejemben
ragadt a lecke, ripsz-ropsz megírtam az írásbeli feladatokat, és szaladtam a
könyveimhez.)
Lassan elült az India-mániám, és
ezzel szépen vissza is esett a népszerűségem, szerencsére nem az induló
szintre, de azért a lista alsó felén maradtam. Akkor Bagi Mari volt a sztár,
aki már csókolódzott fiúkkal, gyönyörű hosszú haját úgy dobálta, ahogy kell, és
persze lehetett szemöldökéig lógó frufruja is. Horváth Emmának meg remek
tyúkszemei voltak, amiktől olyan felnőttes lett a szandálos lábfeje, hogy csak
na, ezekkel nem lehetett versenyezni!
A középiskolával sok minden
megváltozott, én is, egyrészt koedukált osztályba kerültem, másrészt már voltak
barátaim, de azért azt elmondhatom, hogy szép, magányos gyerekkorom volt! Még
emlékszem, hogy milyen volt a reménytelen sóvárgás a barátság, a figyelem
iránt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése