Szüleim – mint annyian 1951-ben –
a semmire házasodtak össze. (Ha a mai realitásokat veszem figyelembe egy
szempontból mindenképpen előnyben voltak, volt ugyanis mindkettejüknek
munkahelye.)
Kezdetben egy nagynéninél kaptak
egy szobát, a legendás Fürj utcai lakásban, amint azonban kiderült, hogy Anyu
állapotos, a vénkisasszony nagynéni megrettent, Anyu pedig megsértődött, és
végül az óbudai Dédanyámhoz költöztek, a dédszülői, öreg bútorok közé.
Amikor Dédanyám 4 évvel később
meghalt, Anyuék maradtak a házban. A kétszobás lakás nappalivá előléptetett
ebédlőjében a Dédanyám bútorai maradtak, a régi, fekete kredenc, a nagyasztal
ma a Ráckevei nappaliban állnak. A hálóba Anyuék vettek egy akkoriban nagyon
divatos hálószoba-garnitúrát, két szekrény (akasztós, polcos), két ágy,
három-szárnyas toalett-tükör, éjjeli szekrények, azt hiszem körtefából készült,
és ide került a Hübner ágról származó egyetlen örökség (a néhányunk lábfejét nyomorító Hübner-bütykön kívül), a barokk
szalongarnitúra.
Így aztán nem ülhetett rá senki,
egyetlen funkciója a helyfoglalás volt, na meg az örökös takarítgatás.
Anyunak voltak kísérletei a
garnitúra helyrehozatására, de amikor a nagy nehezen felkutatott asztalos és
kárpitos kisiparosok felvilágosították Anyut arról, hogy az aranyozást valódi
aranylapocskák ráégetésével vitték fel annak idején, és így kell eljárni a
felújítás során is, már rá se kérdezett az árra, hanem feladta a restaurálás
gondolatát.
A garnitúrához egy barokk vitrin
is tartozott, aminek íves ajtajából már régen kitört az üveg, viszont a hátsó
falon ép maradt a tükör, és megmaradtak az üveg polcok is, azzal a bökkenővel,
hogy egyrészt minden állandóan poros lett a vitrinben, másrészt nem lehetett
elmenni mellette, mert a polcok nagyobb lendület esetén leestek, és akkor
bizony eltört az a néhány, talán nászajándékba kapott, Herendi porcelán
bonbonier, hamutál, szobrocska, az az egy-két kristály vázácska.
A vitrinről nem maradt fényképem,
valahogy így nézett ki, bár az ajtaja nem egyenes volt, hanem ívesen hajlított.
Anyu ezt is be akarta
üvegeztetni, de hát az 50-es, 60-as években az üveges kisiparosok legfeljebb
ablaküvegezést, vagy képkeretezést vállaltak, egy ilyen speciális üveg
kiöntésére még csak esély sem volt. Egy közülük elvállalta volna, hogy hosszú
üvegcsíkokkal beüvegezi az ajtót, de ettől Anyu frászt kapott, mert lelki
szemeivel már látta, hogy a lányai hogyan vágják le sorra az ujjacskáikat az
üvegcsíkok éles szélein, úgyhogy ez is elmaradt.
Szóval kerülgettük a garnitúrát,
időnként áttologattuk a szoba másik sarkába. Időnként Anyu elábrándozott arról,
hogy eladja, és mi mindent fog vásárolni az árából, de – enyhén fogalmazva - a
régiség-kereskedés sem élte akkoriban fénykorát, volt olyan ócskás, aki pénzt
kért volna azért, hogy hajlandó legyen elszállítani a garnitúrát, vagy 3.000,-
forintot, ami akkoriban talán kettejük teljes havi jövedelme lehetett.
Én időnként fellázadtam, és a
leginkább épen maradt karosszéket kihurcoltam az íróasztalom elé, de utólag be
kell vallanom, hogy minden a fenekem alá tolt párna ellenére, baromi
kényelmetlen volt.
A garnitúrához tartozott, egy
kerek kis asztalka, a teteje üveglap volt, alatta egy dobozkának tűnő fiók,
arany-brokát béleléssel. A négy lábát középen egy faragott, kerek virágcsokorba
fogták össze a kereszt-támaszok, ez is aranyozott fából készült.
Telt és múlt az idő, mi
felnőttünk, és csak kerülgettük és törölgettük rendületlenül a garnitúrát.
Anyu segítségével és
bölcsességének köszönhetően, elkezdtük építtetni első társasházi lakásomat, ami
– mint mindig – azzal járt, hogy egyszer csak a tervezett kivitelezési költség
hirtelen megnőtt, és nekünk meg annyi pénzünk, és hitelünk volt, amennyi, patt
helyzet alakult ki.
Na akkor, Anyunak ismét eszébe
jutott, hogy adjuk el a szalongarnitúrát. Ez úgy a 70-es évek első harmadában
lehetett, és első kísérletre, valami, akkor horribilis összegért sikerült is
eladni a bútorokat, bőven futotta a társasházi befizetésre.
Olykor elmélázom azon, hogy
szeretném-e ha még ma is meglenne, persze felújítva, restauráltatva, a bordó
liliom-mintás brokáttal bevont bútor, de végül mindig oda jutok, hogy a
lelkemhez sokkal közelebb álló, ónémet karosszékeimet nem cserélném barokkra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése