2017. május 26., péntek

A mi Zalánunk





Szívem szerint azt írtam volna, hogy az én Zazám, de ő bizony nem az enyém, hanem most még a miénk, de végül is senki másé, mint önmagáé, noha ezt most még ő sem tudja, majd később ébred rá.




Szóval a mi Zazánk osztályzatokat kap, mert Mariann néni már a második év vége felé elkezdte hozzászoktatni a tanítványait, hogy hamarosan nem piros és zöld pontban, arany csillagban, dicséretben, vagy dorgálásban fogják mérni és megmutatni, hogy mit is teljesítettek, hanem osztályzatokban, 1-től 5-ig. 

Így osztályoznak már jó ideje, kivéve Kiss Ernő tanár urat, aki annak idején, gimnáziumi éveim alatt, egy jóval szélesebb skálát dolgozott ki, volt nála ötös alá, ötös fölé, 5/4 és 4/5, és a két osztályzat között jelentős volt a különbség, így a szimpla ötösből máris ötféle osztályzat kerekedett ki. Ez konzekvensen folytatódott, egészen a 0-ig, ami még a szekundát is sikeresen alul múlta.

Tegnap délután ezt az üzenetet kaptuk Zsófitól:
„Zazáé lett a legjobb olvasás doli az osztályban, 100%, 5* és az egyedüli 100%-os német témazáró a csoportban.”

Mit mondjak! Olyan büszke vagyok, hogy csak na!

Persze világ életemben, a saját gyerekeim felnevelése közben is hittel vallottam, és vallom ma is, hogy egy gyerek nem 3-as, 4-es vagy 5-ös, hanem egy-egy önálló, kerek és ismételhetetlen, utánozhatatlan univerzum, ezt mondogattam a saját lányaimnak is, ha olykor rosszabb osztályzattal jöttek haza. Ugyan azt is mondtam nekik, hogy vegyék figyelembe az osztályzatban tükröződő üzenetet, több figyelmet lehet fordítani a részletekre, vagy ügyesebben kell megfogalmazni azt, ami a fejükben van, kereken, rendszerezetten, nem félmondatokban, de ki fog emlékezni egy környezet-ismeret hármasra a ballagásán, vagy a diplomaosztóján?

De mindennek ellenére, annyi a versenyben, a teljesítmény-központú értékrendben eltöltött évtized, nem múlik el nyomtalanul, bevallom, nagy öröm Zaza immár mért, és elismert eszessége!

Zalán, Zsófi szerint lusta, mint a nyű! Ezt persze nem hittem el neki, a szokásosan aggodalmas anya egyik túlreagálásaként fogtam föl egészen addig, amíg Zaza egy alkalommal nálam írt meg valami hétvégi, házi feladatot.

Nem akarok túlozni, de vagy fél nap ment el azzal, hogy egyáltalán leüljünk az asztalhoz, megszemlélni, hogy mi is a lecke. Közben a fiatal versenyző unatkozott, szenvedett, kifogásokat keresett és talált, és a végül alig 10 perc időt igénylő feladathoz akkora és főleg feszült, kellemetlen előkészülettel fogtunk hozzá, hogy minden türelmemre szükség volt.

Természetesen a némiképp elbaltázott időszakot követően – annak rendje és módja szerint – jött a példabeszéd, hogy mi a csudának kellett fanyalgással, vitával eltöltenünk ezt a pár órácskát, heje-huja, móka, vidámság és kacagás helyett, pedig a lelkem mélyén tudtam, és tudom, hogy nincs itt semmi másról szó, csak arról, hogy vérbeli férfi az én unokám!

Bő tapasztalatot szereztem arról, hogy kiváltképp az eszesebb hímneműek, órákat képesek eltölteni azzal, hogy egy mondjuk, ötperces feladat végrehajtását hogyan lehetne két percre csökkenteni.

Lehet, hogy erről van Zalán esetében is szó?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése