„1945 után a cirkusz népszerűségének számos jelét lehet
számba venni. Feltűnő pl. hogy 10 éven keresztül igen gyakori volt vezető
komikus színészek fellépése a Fővárosi Nagycirkusz porondján (Feleki Kamill,
Salamon Béla, Alfonso, a Latabárok). A cirkusz kedvelt témaként szerepelt több
filmben is, és a rádió – a legnagyobb hatósugarú tömegkommunikációs eszköz –
egyik legnépszerűbb gyermekműsora a Csinn-Bumm cirkusz volt. Ez a műsor
eredetileg matinéként is szerepelt a Fővárosi Nagycirkuszban, sztárszereposztásban:
Bilicsi Tivadar, Rátonyi Róbert, Ascher Oszkár, Pethes Sándor, Komlós Vilmos
stb. fellépésével.” Ezt találtam az interneten, a magyar cirkusztörténet
keresésre.
Ez nekem azért nagyon érdekes, mert a szüleim valószínűleg
engem is egy ilyen Csinn-Bumm matinéra vihettek el először, és nagyon hosszasan
utoljára cirkuszba. Nem lehettem még 5 éves, mert még egyke voltam, de sokkal
fiatalabb se, mert pontosan emlékszem, hogy pocakjára feszülő, fehér selyem
harlekin jelmezben Bilicsi Tivadar volt a porondmester, és Latabár Kálmán volt
az egyik bohóc.
Azért vagyok biztos az emlékeimben, mert szokatlanul korai
időkre is visszaemlékezem. Hat hónapos voltam, amikor végre meg merte
kockáztatni a gyerekorvosunk a BCG oltás beadását (addig olyan satnya voltam a
2 kilós születési súlyom miatt, hogy nem merték beadni). Emlékszem arra, hogy a
Nagyiék ebédlőjében a nagy asztalra fektettek hasra, mert Nagyi nem engedte a
vállamba adni az oltást, mert ha felnőtt nőként mélyen kivágott ruhában megyek
majd bálba, ne legyen a vállamon az a jellegzetes forradás (ezt Nagyi mesélte),
úgyhogy nekem a combomon van a kerek heg. Arra is emlékszem, hogy a kék plédemen
fekszem, és a nagyiék kék cserépkályháját nézem. A karcsó, kékcsempés kályhát
még gyerekkoromban elbontották, és a 60-as évek elejének megfelelő, okkersárga cserépkályha
került a helyére. Emlékszem a három éves koromban kórházban töltött időre is, a
szobatársaimra, a süketnéma kisfiúra a rácsos kiságyban, a fruttira, amit
ágyszomszédomtól kaptam, pedig még nem ehettem, meg életem első és eddig
egyetlen ájulására is, amikor a kórházi nővérke erőltette, hogy jó pár nap
eszméletlenség után, én is sétáljak körbe az asztal körül, mint a többi gyerek,
és akkor minden olyan sötét lett.
De visszatérve az eredeti történetre, Latyi Matyi miatt az
első negyedórában el kellett hagynunk az előadást.
Latyi Matyi ugyanis pilincka járással, rogyadozó lábakkal
és jobbra-balra ingó fejjel óbégatott a porondon, amitől én azonnal elkezdtem
zokogni (mindenki más harsogva kacagott), és nem voltam hajlandó elvenni a
tenyereimet a szemem elől, mert attól féltem, hogy eltörik a bohóc bácsi nyaka,
legurul a feje, és akkor vége a világnak.
Mit mondjak! Anyuék rettentő
csalódottak voltak, és nagyon valószínű, hogy a jegyek árának előteremtése sem
volt könnyű a számukra.
Aztán hosszasan nem volt téma a
cirkusz, mígnem a Húgom is olyan 4 éves lett, és Anyu elérkezettnek látta az
időt arra, hogy újabb kísérletet tegyen a cirkuszművészet megszerettetésére.
El is mentünk, én már
fegyelmezett 9 éves nagylány voltam, viszont a testvérem az első negyedórában
Anyu ölébe borult, és elaludt. Ezúttal egy alvó gyerekkel a szüleim karjában
hagytuk ott az előadást, és az én gyerekkoromban több kísérletre nem is került
sor.
A lányaimat sem kényeztettem túl
sokat a cirkusszal, ha Ráckevén, vagy külföldi nyaralások során
összetalálkoztunk egy-egy vándorcirkusszal, akkor elmentünk az előadásra, de
őszintén szólva úgy rémlik, hogy igazán csak a lányok apja élvezte ezt.
Édesanyám azonban nem adta fel!
Már mindkét lányom megszületett, és egyszer, talán karácsonyra, kaptak egy-egy,
olyan 30 centis, plüss bohócfigurát. Máig nálam vannak, soha nem játszottak
vele.
Telt múlt az idő, és megszületett
a Testvérem legkisebb gyermeke, és egyetlen kislánya. Amikor egy éves lett,
találtam egy hímzős könyvben egy falra akasztható hímzés mintáját, ami mellett
a baba magasságának változása követhető egészen másfél méteres nagyságáig, mit
ad az ég, az ábrán egy léggömböket tartó bohóc volt. Nekiláttam, kihímeztem,
körbeszegtem, és hogy teljes legyen a dolog, gyorsan varrtam két, egyenként
félméteres bohócfigurát, kihímeztem az arcát, kitömtem, kiégethető gyurmából
kis keménykalapokat formáztam, feketére festettem, és boldog voltam az
ajándékkal. Szegény Húgom úgy suvasztotta el, hogy soha nem láttuk, de soha nem
is említettük.
Azért bízom benne, hogy nem egy
az egész családon végig ívelő bohóciszonnyal, kuloulrofóbiával állunk
szemben, ugyanis volt egy kivételes eset.
Talán a második külföldi
nyaralásunk alkalmával, amikor Sárka még éppen csak iskolás volt, a szokásos
eseti séták során Sárka lecövekelt egy kirakat előtt, ahol egy piros selyemruhás,
síró harlekin bohóc üldögélt. (Sajnos csak fehér ruhás képet találtam .)
Sárka mozdíthatatlan volt. A bohóc meg drága. A
mi akkori jövedelmünk éppen csak elbírta a kéthetes tengerparti nyaralást,
apartmanban, otthon főzéssel, nagy beosztással. Sárka viszont nem kért
gyakran, a bohóc elbűvölte, így mit volt mit tenni, megvettük a síró bohócot.
Már sajnos elmállott, sokáig a garázsban lapult egy nagy zacskóban, de mostanában
nem láttam.
További biztató jel, hogy Zalán
unokám szereti a cirkuszt, igaz, hogy főként a légtornászokat és az
állatidomárokat, de még nem kellett bohóc miatt kijönnünk, legfeljebb a
bohócszámok alatt egy kicsit közelebb húzódik valamelyikünkhöz, és ha túl
hangos, befogja a fülét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése