Tanáraim
Az általános iskolai tanáraimra
alig emlékszem. Igaz, hogy az első három évben annyit voltam beteg, hogy minden
évben külön engedéllyel engedtek a következő osztályba, mert a betegségek
miatti hiányzásaim meghaladták a megengedett felső határértéket. Csak skarlát
fertőzésem volt hétszer, mindegyik esetén 9 napos antibiotikum kúrát
alkalmazott kezelőorvosom, Kiss Dénes doktor, mert túl nagynak ítélte esetemben
a skarlát szövődményeinek kockázatát, mint azt az előnyt, hogy a betegség
teljes lefolyása egész további életemre védettséget biztosított volna.
Akkoriban még a kristályos penicillin járta, amit desztillált vízben oldott fel
a Doktor bácsi, és a csípős, feszítő folyadékot a sejhajomba fecskendezte,
kellőképpen utáltam. Azt játszottam, hogy alszom, de nem tudta átverni őket
(Anyut, és az orvost).
Ehhez képest a havi egy
tüszős-mandula gyulladás, felső légúti hurut semmiség volt.
Ami közép-kelet Európában ismert,
járványos gyerekbetegség volt, azon átestem, a mumpsztól, szamárköhögésig.
Emlékszem, amikor mumpszos
lettem, éppen Rideg Sándor, Indul a bakterházát olvastam, miközben
kereszt-szüleim, és Izabella nevű kereszt-testvérem voltak nálunk látogatóban,
ami engem arra inspirált, hogy az „Izabellának hívják a tehenemet, ha kacsintok
rá azt mondi’ búúú...” című dalt suttogjam a Testvérem fülébe, a könyvön is, a
rosszalkodáson is akkorákat nevettem, hogy megfájdult az arcom, mindkét
oldalon.
Csak mire a vendégek hazamentek
derült ki, hogy nem pusztán a nevetés okozta a feszítő fájdalmat, hanem az is,
hogy bucira dagadt a fejem.
Szerettem a betegségeket, a
Nagyiék dupla ágyában kaptam helyet, annyit olvashattam, amennyit csak akartam,
Nagyi krumplipürét főzött, és őszibarack kompótot kaptam mellé, úgyhogy idill
volt! Szóval átnavigáltam az első három iskolai éven, negyediktől viszont
naponta jártam először az osztállyal, majd később Farkas Juli osztálytársammal
úszni, és bár Anyu attól tartott, hogy erre rámegyek, az ellenkezője
következett be, megerősödtem, és legközelebb 18 évesen volt mandula-gyulladásom,
akkor a munkahelyemen naponta elfogyasztott jeges kávénak köszönhetően. Úgy
látszik az első 9 évemben tudtam le az életemre kirótt teljes betegség-adagot,
mert azt követően már egészséges voltam és vagyok, mint a makk! (Leszámítva a
diabetesemet, a magas koleszterin-szintemet, a szívritmus-zavaromat és a
tüdőtágulásomat, de ki számolja? Igazán egészségesnek érzem magam, ezekkel
pedig – némi gyógyszeres rásegítéssel - kényelmesen együtt lehet élni! Azért az
az isiász, avagy ülőideg-zsába, ami tavaly ősszel utolért, az húzós volt!)
Szóval átvészeltem, persze jeles,
vagy kitűnő bizonyítvánnyal (az írás mindig négyes lett, bár év végére, -
kegyelemből – megadták az ötöst).
Az általánosból két tanár emlékét
őrzöm. First Janka tanárnő tanította a számtant. Én legalább 70 évesnek
saccoltam, a magas, szikár, mosolytalan arcú, mély hangú, hátrafésült hajú,
kontyos tanárnőt, de ki tudja, hogy valójában mennyi idős volt. Rettentő
szigorú, és következetes tanár volt, de biztosan neki köszönhetem, hogy még a
Külker Főiskolán is jelesre szigorlatoztam matemetikából. A másik tanárnő Flóra
néni, a rajztanárunk volt, nemcsak az enyém, de Anyué és Csöpi nagynénémé is.
Flóra néni gyönyörű kreol nő volt, vállig érő, zabolázhatatlan, göndör, alig
őszülő hajjal, ,irálynői testalkattal, aki szeretett engem, és tűrte
különcködéseimet is.
Amikor mindannyiunknak egy szelet
görögdinnyét és egy sárga almát kellett vinnünk, a csendélethez, én
természetesen egy szelet sárgabelű görögdinnyét vittem, egy piros almával.
Egy alkalommal – talán
negyedikben - én már elvégeztem a rajzórai feladatot, de sajnos elő kellett
vennem a fiókból Jane Eyre, Charlotte Brontë-jét, amit akkor olvastam, és
éppen egy rettentő romantikus résznél tartottam, talán akkor derült ki, hogy Mr.
Rochester is vonzódik a lányhoz, szóval teljesen megszűnt számomra a külvilág,
mígnem Flóra néni a vállamra tette a kezét, és elhangzott a klasszikus kérdés,
hogy mit csinálsz édes gyermekem.
Ez maga volt a világ vége. Egyrészt
az volt a szokás, hogy ilyenkor elvették a könyvet, és az ember legfeljebb az
év végén kaphatta vissza. Ki bírta volna ki addig a történet
befejezetlenségét? Másrészt Anyu is megtudta volna, hogy milyen főbenjáró bűnt
követtem el, és az mindenféle megtorlásokkal járt volna. De Flóra néni csak
megcsóválta a fejét, és annyit mondott, hogy rakjam el gyorsan a könyvet, és
csináljam tovább (ha kész akkor is) a rajzórai feladatot.
Flóra néni festőművész volt, és
még az általános iskola befejezését követően jóval később is láttam, amint
sietős, ruganyos léptekkel, emelt fejjel vásárolgatott a Kolossy téri piacon.
A középiskolából jóval több tanár
emlékét őrzöm. A 60-as évek végének Árpád Gimnáziuma egyrészt a legjobb 25
magyar középiskola között volt, másrészt a másképp gondolkodókra vonatkozó,
akkor már enyhülő, de még meglévő diszkrimináció folytán (már nem kerültek
börtönbe, de legfeljebb taníthattak) a mi iskolánk sok másként gondolkodónak
adott helyet.
Az osztályfőnököm például Vészi
János volt, a későbbi aranytollas újságíró, a Magyar Újságírók Országos
Szövetsége örökös tagja, a Nagy Imre Alapítvány és a Nagy Imre Társaság
ügyvezető elnöke folt.
Vészi János újságíró, író,
művelődéskutató életének 76. évében hunyt el. A Magyar Nemzet és az Igazság
című lapok munkatársát az 1956-os forradalom után kizárták a Magyar Újságírók
Országos Szövetségéből. A szervezet 1989-ben rehabilitálta, vagyis író ember
létére, „csak” 33 évig volt némaságra kárhoztatva. Nagy Imre veje volt.
Karádi tanár úr, a biológia
tanár, aki pusztán csak egy eltűnt kor tanára volt, megkövetelte tőlünk, hogy
az emberi test minden egyes csontocskájának (ha igaz 206 van belőle) megtanuljuk
a latin nevét is (ossa nasalia, ossa orbitalia J)
Theisler Frigyes, ének és angol tanár, akinél vidáman
ötössel lehetett elvégezni a négy évet, a „vics iz nirör to asz-„ szal, és aki
rendszeresen elaludt az órák második felére. Egy darabig csendben voltunk, de
egyszer csak valaki utánozta a csengő hangját, Frici bácsi felijedt, másik
valaki benyögte, hogy ma spenót, vagy mi van ebédre, Frici bácsi pedig azzal az
intéssel, hogy legyünk csendben, lesietett az ebédlőbe, hogy még a tömeg előtt
megkapja az ebédjét. Már nem volt fiatal, de olyan életvidámság áradt belőle,
olyan kedves és fesztelen nemtörődömség, amit csak nagy megpróbáltatásokat
túlélve érhet el az ember.
Olga néni az orosz tanárnőnk
volt, sajnos a vezetéknevére már nem emlékszem – akiről úgy tudom, hogy
emigráns orosz hercegnőként élt orosz tanárként. Akár így volt, akár nem, úgy
beszélte – a valljuk be nem nagyon dallamos, számunkra meg más okok miatt sem
túl rokonszenves – orosz nyelvet, hogy annak minden íze, zamata, dallama ma is
a fülemben cseng. Nem szólva a bonyolult nyelvtani rendszer részeiről, amit
lépésről lépésre belénk vert.
Művészettörténet tanárom, és Olga
néni után orosz tanárom is V volt.
V mindent tanított, csak a
nyelvet nem, viszont életmódot, életszemléletet, a művészeti ágak
összetartozását, azt igen. Gyakran tartottunk órát az Amfiteátrumban, a
gimnázium mellett, hozta a ménkű nehéz orsós magnetofont, az orosz zenéket, és
azt hallgattuk, vagy a terembe vetíttet az aktuális tananyag történeti korának
megfelelő, orosz és nemzetközi képzőművészeti alkotásokat. V-t azért nem
nevezem meg teljes nevén, mert - amire a kisebb lányom is középiskolás korú
lett – világossá vált, hogy homoszekszuális. Korábban az édesanyjával élt, és
mindig volt egy opera-énekesnő jelölt barátnője, de édesanyja halálát követően
egy unokaöccsel élt együtt, magukhoz vettek az unokaöccs családjából egy
kisfiút is, és a legszebb harmóniában éltek együtt, a mi szeretetünktől övezve.
De ez mégiscsak az ő titka.
Főiskolára esti tagozatra, egyetemre
pedig levelező tagozatra jártam, úgyhogy a tanáraim, professzoraim nevét se
tudtam.
A főiskola egyébként a ráismerés
érzését keltette bennem, mert rettentő sok dolgot a tanultakból már bőven
láttam a Külkerbanki gyakorlatomban, itt azt tanultam meg, hogy ott mit is
láttam, és az mitől olyan, amilyen. Például hitellevelek, akkreditívek,,
mindenféle fizetési megbízás, megrendelések, stb.
Kiss Ici matektanárnőre emlékszem
nagyon jól, aki minket estiseket sem kezelt másodrendű állampolgárként (nem
voltak túl sokan az ilyen tanárok), hanem értünk is mindent megtett, hogy a
gazdasági matematika érthető és vonzó legyen a számunkra.
Az egyetemre, ráadásul Pécsre,
már a két csecsemő, majd kisbaba lányom mellől jártam, és csak vizsgákra, az
évfolyamtársaim magnóra vették a havi kétnapnyi előadások anyagát, azt
hallgattam, meg szó szerint megtanultam a vonatkozó jogszabályokat, egyébre nem
jutott időm, ezzel vagy átmentem, vagy nem.
Emlékszem egyszer munkajogból –
kivételesen tudom Román professzor nevét – úgy mentem át, hogy összesen három
mondatot tudtam a tétel anyagából. Na ennek variánsaival felvázoltam,
bevezettem, kibontottam és összefoglaltam a mondanivalómat. Román professzor
beírta a négyest azzal, hogy néha a képességet is értékelni kell, és jogi
pályámon azt itt bemutatott képességre legalább akkora szükségem lesz, mint a
tételes jog ismeretére. A vicc, hogy egy napot sem dolgoztam kifejezett jogi
pályán.
Zsófi három éves volt, amikor egy
mesekönyvét a hóna alá csapva, gondterheltem sétált le-föl. Mit csinálsz
édesem, kérdeztem, mire válaszolt: állami jogokat tanulok. Sárka meg
csecsemőként nem bírta a büntetőjogot, ha azt hallgattam magnóról, miközben
sétáltattam, bömbölt, de a polgári jogon édesdeden aludt.
Viszont ha Zsófi 4 évesen nem
olvasott volna, máig ott ülnék az Egyetemes állam- és jogtörténet, pécsi kiadású
tankönyvének a feladványa fölött, hogy mi a fene az a fely- és jószágvesztés.
Néztem én latin, angol, francia szótárban, feli, filáj, mi lehet, míg Zsófi oda
nem jött, is ki nem olvasta.
Utolsó tanár élményem a – szintén
– utolsó államvizsgámhoz kapcsolódik. Államjogból húzott tételemről egy kumma
szót sem tudtam, viszont addigra úgy kimerített a 6 év egyetem, (végül is ez
már a 10. évem volt a felsőoktatásban) hogy eltökéltem felállok, kimegyek, és
soha többé nem jövök vissza. De még mielőtt ezt megtehettem volna, rám került a
sor. Ki is ültem az államvizsga-bizottság elé, és elkezdtem, hogy Tisztelt
Professzor Urak! Nagy megtiszteltetés, hogy itt ülhetek Önök előtt, de én erről
a tételről semmit sem tudok, úgyhogy még egyszer köszönöm, és már álltam is
fel, és indultam kifelé. Szó szerint visszanyomtak a székbe, és sokszori úgy-e
kollegina, ön szerint is így van, azt állítja ez, viszont az meg eképpen
cáfolja, szóval szépen levizsgáztak helyettem egy gömbölyödő kettesre. Így
lettem jogvégzett.
Minden névvel említett és
elfelejtett tanítómnak köszönöm!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése