2015. július 13., hétfő

Édesanyám, Hargita (Hübner) Antónia

Ez nem vidám történet.

Ez a történet abból a szempontból is eltér az eddigiektől, hogy ha a Testvérem is megírná az Ő családi történeteit, Anyuról egy ettől egészen eltérő kép mutatkozna meg, mert Neki egészen más emlékei is vannak. Györgyikém! Ne olvasd el!

Szeretném ugyan elkerülni, hogy a „szegény kis trombitás szimbolista klapec nyöszörgései-„t adjam elő, de az én történetem Anyuval kicsit sem vidám.

Röviden szólva Anyu nem szeretett engem, illetve mikor én már jó ötvenes lettem, Ő meg jó hetvenes, akkor már igen, de addigra nagyon mélyre ágyazódtak a sérelmek, sebek a lelkemben, és valószínűleg halálomig sem fognak begyógyulni.

Nem fogadta örömmel, hogy terhes lett, és korabeli barátnői tanácsára kipróbálta a két deci rum – forró ülőfürdő kombinációt, hogy szabaduljon a terhességtől (a Ratkó korszakban nem nagyon volt más megoldás), de nem járt sikerrel, úgyhogy meg is születtem, rendesen, 9 hónapra, ám a szülés után 49 kilós Anyámnak, csak egy 2.200 grammos csecsemőre futotta, akit 2.000 grammosan, csenevész életképtelen zárójelentéssel engedtek haza a kórházból.

Ez a mégis megszületésem, egy többször elmesélt családi történetként élt a köztudatban, és hogy mennyire tarthatatlan és abszurd, arra Zalán unokám születésének körülményei között döbbentem rá. Ha így is volt, legalább fedte volna balladai homály!

Anyai Nagyanyám vett bennünket kezelésbe, és sikeres volt a rántottleves-kúra, mert életben maradtam, Anyunak meg annyi teje lett, hogy egészen a mellgyulladásig és műtétig jutott vele, amit minden nyáron – amikor a meglehetősen nagy heg kilátszott a fürdőruhából – rendszeresen felidézett, azzal, hogy az egyébként galamblelkű Nagyapám, hogyan dobott le engem egy hónaposan a sezlonra, mert fájdalmat okoztam a lányának.

Roppant sokat betegeskedtem, 3 évesen egy nyári francia krémes nyomán – a tüneteimet az orvosok tüdőgyulladásnak értelmezték, és csak eszméletvesztést követően mondtak le rólam – felszívódott gyomormérgezéssel kerültem a Madarász utcai gyermekkórházba, egy pár nap eszméletlenség, vércsere és lassú lábadozás után úgy kerültem haza, hogy szinte mindent újra meg kellett nekem tanítani.

De behoztam a lemaradást!

Anyu rettentő szigorúan nevelt engem is, és később a Testvéremet is, bár szerintem vele – akit várt – elnézőbb volt.

De kezdjük, a kezdetektől.

Anyu szerető szülőkhöz született, és élete első 7 évére, mint paradicsomi időkre emlékezett vissza. Viszont akkor megszületett a testvére, Csöpi nagynéném, és Anyu sohasem heverte ki hegemóniája elvesztését.

Anyu, amikor még boldog volt:



Már a Nagyszüleimnél említettem, hogy milyen jól éltek, úgyhogy a háború és annak következményei voltak Anyu számára a következő kiheverhetetlen élmények, benyomások, veszteségek. Ezek mellett Anyu számára eltörpült, hogy a család viszonylag mérsékelt veszteséggel, túlélte a háborút.

Anyu és Apu a munkahelyükön ismerkedtek össze, a Közellátásügyi Minisztériumban dolgoztak, a végzős joghallgató Apu, és a háborúban az éhségérzetét elvesztő, rettentő vékony Anyu. Hogy Anyu mégis egyen valamit, az üzemorvos azt találta ki, hogy minden nap, neki és egy hasonló sorsú kolléganőjének is, 11 órakor insulin injekciót adott, amitől 12-re az egészen apró vasszöget is megették volna, pláne az üzemi kosztot. Így jutott el Anyu a 45 kilós szupersúlyáig, na meg – a meggyőződésem szerint innen eredő – élete utolsó, közel 40 évét lefedő, súlyos cukorbetegségéig.

A Szüleim románcát egyik család sem fogadta örömmel, apai Nagyanyám mást szánt volna egyetlen fiának, és erre aztán a Hargita família is utálkozni kezdett a kapcsolat miatt. Nehezítette a helyzetet, hogy Ili néni és későbbi férje, Falubíró Vilmos is a Közellátásügyi Minisztériumban dolgoztak, és meglehetősen intrikus lelkületű Ili néném gondoskodott a napi szintű információ-áramlásról (együtt mentek haza, megfogta a kezét, csókolództak, stb).

Mindennek dacára végül is összeházasodtak, és jöttem én, a semmire. Hosszasan nélkülöztek. Eleve négy, minden jövedelem nélküli öreg (Nagyi, Hargita Nagyapám, Mamuka, Terus néni), és az akkor még középiskolás, tehát nem kereső Csöpi néném eltartása őket terhelte, kilátás sem volt önálló lakásra, a Hargita-Hübnereket folyamatosan fenyegette a kitelepítés veszélye, a háború alatt minden elveszett, de bírták, úgy-ahogy.

Nem volt cipőjük, télikabátjuk, Apu a Ráckevéről felmentett báránybőr bekecset viselte telenként a ballonkabátja alatt.

Aztán egyre egyszerűbb lett, de csak a 60-as éveik végén (ez az életkoruk!) sikerült elköltözniük a Rábl Dédapám féle, teljesen komfort nélküli, Szépvölgyi úti házból.

Hiába volt Apu nemzetközi hírű szabadalmi jogász, a keresete ezt messze nem tükrözte, de ez egy másik történet.

Anyu nem szerette a házimunkát. Ha tehette, nem is végezte, és tehette, mert Nagyi főzött, mosott ránk, Nagyi vigyázott rám és a Testvéremre. Emlékszem, hogy kenyérre nem volt pénzünk, de Máhr Ilonkát hívtuk át a Lajos utca 33-ból, ablakot mosni, noha a Szépvölgyi utcai lakásban mindössze 3, egyenként hatszemű, igaz dupla kisablak volt. Ahogy elértem a 10 éves kort, és délutánonként már hazajártunk 5 éves Testvéremmel Nagyitól, azon túl, hogy a reggel kialudt vaskályhát nekem kellett újra befűteni, olykor a pincébe is le kellett mennem tüzelőért, és kitakarítani, a reggeli nyomait elmosogatni (persze az udvarról kellet behozni a vizet, és melegíteni a villanyrezsón), beágyazni, megtanulni a leckét, lekötni a Testvéremet, és ha nem volt minden rendben, amire Anyu hazaért, jött a pofon, a napokig nem beszélés, a magázás. Egy kis idő múlva már a szombati takarítás is az én reszortom lett, a Testvérem, akinek súlyos szemtengely-ferülése volt és szemüveget viselt, pedig családilag volt eltiltva minden fizikai tevékenységtől, mert Anyu attól félt, hogy elesik, eltörik a szemüvege és megvakul. Később persze a Testvéremre is hárultak feladatok, olajkályhás korszakunkban például rendre ő hozta (de hogyan?) haza a nagy olajoskannákat, a Bécsi útról. Lehet, hogy akkor már dolgoztam?

Nem játszhattam senkivel, nem barátkozhattam, nem vihettem haza osztálytársakat, mindenki ellenség volt.

Anyu nem nevetett, nem mesélt, ezért én már ötévesen olvastam (bár a b és d betűket folyton összekevertem), és ez a szenvedélyem holtig megmarad.
Emlékszem, hogy könyörögtünk, hogy nevessen!

Anyu nem ölelgetett, a kötelező jóéjt puszin és érkezéskori üdvözlésen kívül, a gyöngédség nem volt jellemző a családra. Én kiskorában a halálba gyötörtem a Testvéremet, mert rajta szerettem volna bepótolni azt, ami hiányzott, de a neveltetésének megfelelőn Ő sem volt olyan, aki adta, vagy tűrte volna az ölelést, puszilgatást, úgyhogy rendre verekedésbe torkoltak a gyengédség szerzésére vonatkozó kísérleteim.

Anyu főzni sem szeretett, csak kivételes alkalmakkor, különleges, delikát ételeket, például az irtó babrás gombafasírtjára máig összefut a számban a nyál. Személyes sértésnek tekintette, hogy nyaranta Ráckevén a kéthetes nyaralásunk alkalmával neki kellett főzni. Amikor Nagyi már nem főzött a családra, egy darabig hozatta az ebédet, majd úgy hozta a sors, hogy hosszasan én főztem nekik.

Ráckevét sem szerette, de másra nem jutott volna pénz. Idős korukban már vitte Apu Svájcba, Ausztriába, ha Anyu hagyta.

Nem örült az ajándékoknak, arany ékszereknek, márkás parfümöknek, a nerc-stólás gyapjúkabátnak, a divatos kompléknak, cipőknek, de Apu rendre vette és hozta azokat, bár a „Béluskám, minek ez nekem” volt legtöbbször a köszönöm.

Remekül kézimunkázott, hímzett, kötött, horgolt, jó időszakában ruhát, kabátot nekem is Testvéremnek is, majd később a lányaimnak is.

Az unokáit is szelektíven szerette, vitathatatlan kedvence volt Zsófi lányom, az első unoka, Matyi, az első fiú-unoka, Dóri, a hatodik és egyben az utolsó mindenképp. Sárit viszont egyáltalán nem szerette, úgyhogy Apu elindította „szeretjük Sárit” mozgalmat és igyekezett külön kedvességeket kitalálni Sárka számára. Hogy ennek mi volt a mozgatórugója, és hogy ezeket az érzéseit miért nem volt képes legalább elrejteni, soha nem fogom megérteni.

Soha nem volt rám büszke, semmilyen teljesítményemért, akár a kitűnő érettségi, akár az addigi, minimum jeles, de inkább kitűnő bizonyítványok, sem a munka mellett megszerzett két diploma, sem a két szép és egészséges unoka, sem a szakmai karrier, sem a róla való folyamatos gondoskodás, a számos életmentés, semmi nem volt elég ok némi dícséretre.

Anyu - saját bevallása szerint – mindig reálisan igyekezett bennünket értékelni, ezért én meglehetős gyakorisággal azt hallgattam, hogy Marikám, te nem vagy szép, de legalább van eszed, ezzel szemben a Testvérem azt, hogy Györgyikém, Te nem vagy olyan okos, mint Marika, viszont csinos vagy.

Györgyinek is meg kellett küzdenie a saját démonával, nekem viszont csaknem egész életemre meghatározta a férfiakhoz fűződő viszonyomat ez a szentencia, ugyanis meggyőződésemmé vált, hogy csúfságom miatt, az a pasas, aki velem kezd, vagy hibbant, vagy selejtes.

Viszont Anyunak köszönhetem, hogy mire férjhez mentem, volt lakásom. Amikor 18 évesen nem vettek fel a jogi egyetemre, dolgozni kezdtem, Anyu meg elvette a fizetésemet, és elkezdte titokban gyűjtögetni. Ebből lett pár év alatt a társasházi beugró, amit aztán a Szüleim kiegészítettek, meg munkahelyi és OTP hitellel is kibővült.

A munkáját – főleg a minisztériumi munkát – szerette, a később Belkereskedelmi Minisztériummá fejlesztett első munkahelyén évtizedeket töltött el. Az egyik átszervezésnél azonban egy kedves kolléganője, aki egy belföldi áruforgalmazó vállalat élére került, magához hívta dolgozni. Elvállalta, de ezt már nem szerette. Sem a kolléganőit, sem a távoli, Kőbányai munkahelyet. 40 évesen került eszméletlen állapotban kórházba, itt derült ki a cukorbetegsége, amivel aztán nagyon rövid időn belül leszázalékolták, ettől kezdve otthon volt.

Amikor Anyu fényképei gyűjtöttem ehhez a visszaemlékezéshez, életemben másodszor szembesültem azzal, hogy Anyunak nincsenek mosolygós fényképei. Nem szerette, ha fényképezték, nagy nehezen eltűrte, de véletlenül se mosolygott.

Azért mégis akadt kép kép, amin mosolyog!



Büszke voltam arra, hogy legalább a családi becenevemet – Mókuska – Neki köszönhetem, hát nem kiderült mostanában, hogy Csöpi nagynéném nevezett el így?


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése