2016. október 6., csütörtök

A beteljesülő vágyak, avagy a szúnyogháló csapdája






A családban legelőször a testvéremék vadonatúj házába kerültek olyan csoda ablakok és ajtók, amelyekhez le- és behúzható szúnyogháló, és szépséges, fehér, műanyag redőnyök is jártak (ennek talán már közel fél évtizede, ha nem több). A redőnyökért nem fájt különösebben a szívem, egyrészt az esslingeni faredőnyökkel szerzett, korábbi tapasztalataim nem igazán voltak kedvezőek, Nagyiéknál is, nálunk is minduntalan beakadtak, a rugóik akadoztak, a szerelésük vagy drága volt, vagy roppant kockázatos és macerás, és ráadásul elsötétített szobában eleve nem kapok levegőt, úgyhogy függönyt is csak mutatóba használok. (Legfeljebb dekorációs célzattal.)
Viszont a szúnyoghálóért megevett a sárga irigység!
Soha nem rajongtam a szúnyogokért (bár engem többnyire nem „fogyasztanak”, de bőven elég okot szolgáltatott az ellenérzésre, az ébresztő-óránál is biztosabban felriasztó, éjszakai zümmögésük, meg a szeretteimen szaporodó, sorra elkapart, kínzó csípések nyoma. Még ennél is jobban viszolyogtam (és teszem máig is) a mindenféle szőrős, beköpős legyektől, a darazsaktól, méhektől, egyebektől.
Szúnyoghálóból én addig kétfélét ismertem, a fakeretes, rászögelt, riglire járó, ajtóra szerelt változatot, meg az ablakokra szegezett, eltávolíthatatlan és tisztíthatatlan verziót, de mivel az én családomban ritka volt az ügyes-kezű férfi, így ezek egyike sem készült el sem Budapestre, sem Ráckevére (bár egy udvarló minden kevei ablakra felszögezett szúnyoghálót, amely a már említett hátrányokkal, máig is ott kornyadozik a felső ablakokon).
Most a nyolcadik emeleten végre megkaptam azt, amire vágyódtam, van szúnyoghálóm is, redőnyöm is, és – mint oly sokszor, a beteljesült vágyakat nyomán – most is az átmeneti boldogságot követő kiábrándulás, és csalódás jár át.
A szúnyogháló nem más, mint rafinált rovarcsapda, és látás-romboló segédeszköz. Valami fondorlat okán, minden, ami a verébnél kisebb, és repül, megtalálja azt a számomra feltárhatatlan rést, hézagot, amin beügyeskedi magát a szúnyogháló és az ablak közé, majd ott kereng, zümmög, koppan szerencsétlenje, mert rettentően szeretne kiszabadulni, de a világért sem fedezi fel a kiutat.
Innentől kezdve, könnyen elképzelhető a folytatás, az ember vagy a „kihalásra” játszik, és akkor ügyesen takarítgathatja a félig, vagy egészen holt bogarak, a résekbe beszorult tetemeit, vagy - ha nincs kellő türelme – ki is nyithatja az ablakot, és akkor kezdődhet a vegyszeres üldözés, és a helyiségek egészében a tetem-vadászat (szekrénytetők, polcok háta mögötti rések, egyéb, teljesen elérhetetlen helyek).
Azt, hogy a leengedett szúnyogháló mellett valamennyi ablak olyan, mintha sohasem mostam volna le, és a látvány pedig azokra a rossz felbontású, életlen és tompa színű fényképekre hasonlít, amelyeket mindenki elrejt a fiókja legmélyére, már ne is említsük!
Íme, ismét, egy megvalósult álom, ami sokkal, de sokkal szebb volt még ábránd-korában, színezhető, elképzelhető, a „majd a jövőben erre is sort kerítek” listához biggyeszthető, de így, beteljesedve már végképp nem érthető, hogy miért is nem látta az ember a buktatóit.
Szoktam is mondani a lányaimnak, barátaimnak, hogy csak igen óvatosan bánjanak a vágyódásokkal, mert némelyik, olykor-olykor teljesül!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése