Újra egy szobában
van dédanyám, Csollány Antónia csöcsös csillárja és szecessziós falitálja,
gyerekkorom két olyan, szimbolikus tárgya, amelyek akkoriban számomra az örökre
letűnt, hajdani bőséget, gazdagságot jelképezték.
Pedig szegény csöcsös
csillár alighanem csak az alliteráció kedvéért nyerte el megnevezését, hiszen
soha életében nem volt csillár, mindössze egy egyszerű, háromkaros bronzlámpa,
amelynek közepén valóban egy kebelszerű, nagy üvegbúra volt.
A csöcs persze
idővel eltört, s helyette egy kissé más mintázatú, kevésbé domborodó búrát
sikerült szerezni, de azért az opálüveg alapon kirajzolódó fényes,
ólomkristály-szerű csiszolással, (nekem) máig szép, noha már egyáltalán nem
csöcsös.
Családunkban Anyu
volt a nagy reformer, s Apu a megőrző. Egymás tudta, beleegyezése és
jelentősebb konfliktus nélkül, ki-ki a saját vérmérséklete szerint intézte az
ügyeket. Anyu eladott és vett, eladott mély, barna bőr klub-foteleket és vett
az 1950-es évek divatirányzatainak megfelelő körtefa hálószoba garnitúrát
(romjai a ráckevei fészerben várnak arra, hogy Janika sógorom elégesse a vegyes
kazánjukban). Anyu leszereltette a Dédi csillárját, és megvette az 1960-as évek
divatikonját, a nagy, íves, geometrikus díszítésű, tányér alakú lámpát, amelyt mi
az első párnacsata során ripityomra törtünk, a dupla, körtefa-ágyat rogyásig
beterítette az üvegszilánk. Nem tudom, hogyan úsztuk meg!
Apu Ráckevére
menekítette a csillárt, ahonnan a mostani költözés során (és persze a Ráckevei
ház reménybeli eladása okán), a nappalimba került. Hála annak a kedves,
nazarénus fiúnak, aki átdrótozta (számos villanyszerelő-mester elképesztő
árajánlata, és a gond nagyságát jelképező sűrű, lemondó sóhajtozása ellenére)
és Sárinak, aki egy álmatlan éjszakáján, mesésen kiglancolta.
A szerény méretű
falitányér, alig 30 centis átmérőjével, mint megtűrt, ám kicsit sem szeretett
tárgy, világ életemben ott volt Anyuék lakásának valamelyik eldugott zugában.
Amikor az előző házba beköltöztem, Anyu nem kis örömére, magammal vittem. A hajdan
színes majolika mára már nem őrzi eredeti pompáját, a fényes, színes máz
lemosódott, lekopott róla az évtizedek során, mára csak a penész-zöld alapmáz
alól, imitt-amott kibukkanó agyag terrakottája színezi a virágos réten,
féltérden fuvolázó, kontyos, tógás leányka figuráját.
Vessetek meg érte,
ha tetszik, de nekem ez nagyon-nagyon megható. Meghat, hogy Dédanyám
fészek-alkotó időszakának tárgyi maradványai, most, úgy közel 120 év
elteltével, ismét egymásra találva, újra egy térben jelennek meg és örvendeztetnek
meg, legalábbis engem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése