Örömmel jelentem, hogy
tegnap délután megérkezett berendezkedésem utolsó(előtti) darabja, egy
szekrényke, amely az erkélykémen, Zaza korábbi, lépcsős játékpolcával
átellenben került elhelyezésre. Naná, hogy ez sem „szabályos”, miért is ez
lenne az, a hagyományos, ajtókkal fedett, polcos téglatesthez kapcsolódik egy
ötszögletű toldalék, két kicsi polccal, amin ez-az elhelyezhető. Átmenetileg az
iratokat – bizonyítványoktól adásvételi szerződésekig, leletektől számlákig –
helyeztem el, a hímzőfonalak és a XIX.-század előről megmaradt kézimunka
újságok meghitt társaságában.
A tetejére került a
testvéremmel elcserélt, lótuszvirágos Tiffany lámpa, a naptár, az üzenő cetlik,
tollak, ceruzák, és egy Gallé váza (utánzat), amelynek mindössze annyi köze van
a zseniális üvegművészhez, hogy az alkotó ismerhette a nevét, de hasáb alakú
formájának, az okkersárga ég alatt meredező acélkék hegyvonulatoknak és
megkövesedett fára emlékeztető akármiknek a látványa mégiscsak megkapó
(némiképp Bradbury Marsbéli krónikáit juttatja az ember eszébe). Nyáridőn
szépen elhelyezhető benne a gladiólusz, lánynevén kardvirág, bár ez sajnos idén
a költözés miatt elmaradt, de sebaj, majd jövőre!
A szekrényke fölé, a
falra akasztgattam azt a négy, imitt-amott csorba, szecessziós tányért, ami
innen-onnan összekerült, Marionka néni hagyatékából, Julcsi barátnőmtől, nem
utolsó sorban Zsófikámtól, és végezetül ide került Nagyapám hamutálja.
Ez, az alapvetően domborított
(bár lehet, hogy nem ez a helyes kifejezés) ónból, némi karcolásos díszítéssel
készített, méretes, ovális hamutál, meglehetősen frivol, gyerekkoromban
többször is zavarba ejtett.
Először is
tisztíthatatlan, fényezhetetlen, bár többször próbálkoztunk szidollal, ecettel,
fogkrémmel, de mindig matt, és kissé szutykos benyomást keltő maradt.
A peremén szabálytalan
hullámfodor jelenik meg, a bal oldalán igazán nagyon szomorú fűzfák
kornyadoznak, a jobb szélén egy páva ékeskedik, és szintén a jobb oldalon hever
egy alig serdült, kissé közönséges arcú leányka, némi drapériával fedve ölét,
lábát egy (számomra) azonosíthatatlan zsombékon pihentetve. A karcolással
pillangókat komponált az alkotó az idilli képbe, bár sajna leginkább
molylepkékre emlékeztetnek (bár lehet, hogy szitakötőnek, Zaza kiskori
megnevezése szerint sziketütü-nek készültek).
Hányszor csiszmatolhatta,
tisztíthatta Nagymamám, hosszú házasságuk alatt? Hányszor szidolozhatta, az
ehhez az eljáráshoz makacsul (ám eredménytelenül) ragaszkodó Édesanyám?
Én – azon kívül – hogy
egy ízben megjavíttattam az évek során, a peremén kialakult két repedést,
sokkal nem járultam hozzá a látvány javításához, de legalább kísérletezgettem a
kiglancolásával, jelzem én is eredménytelenül. Most mégis nagy örömmel
szemlélgetem a jövevény-szekrény és régi tárgyaim között meginduló
összehangolódást.
Jut eszembe! Ha bárkinél
lapulna egy régi, nagymamától örökölt, kelim hímzésű terítő, ami csak a terhére
van, nincs hova elhelyeznie, csak a helyet foglalja, ne habozzon, küldje el
nekem, a szekrényke tetején megtalálná méltó helyét!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése