Tanár
lányom szeptemberben vett át egy ötödikes, első évben felsős osztályt, mint
osztályfőnök.
El
sem hittem az első rémmeséket az egyik kislányról, aki a saját, csecsemőkorából
származó ultrahang felvételeket lobogtatva azzal tartotta szóval az iskolát,
hogy ő már bizony a felnőtt nők életét éli (persze nem ezzel a szóhasználattal
élve) és íme, terhes lett, naphosszat simogatta a pocakját, időnként felkínálva
ezt a lehetőséget a kiválasztottjainak.
Aztán
sorra, rendre kiderült, hogy notórius elcsenő, pénzt, uzsonnát, tollat, amit
lehet, azt ellop, a pénzből bevásárol az iskolai büfében, és elajándékozgatja,
aki nem kéri, azt jól el is veri! Ver mindenkit, akit csak elér, óra alatt,
szünetekben, hazafelé úton, délutáni kutyasétáltatáskor lesi az osztálytársait,
és akit csak lehet, azt megfélemlít, ahogy tőle telik.
Ha
egy tanár órát akar tartani, annak az az egyetlen módja, hogy a kislány
karnyújtásnyi körzetéből elültet minden gyereket, akkor talán van egy
leheletnyi esély arra, hogy verekedés, hajcibálás, rúgás, füzet-széttépés,
könyv összegyűrés nélkül megtartható egy tanóra.
Trágár,
nem is akármennyire, agresszív, koraérett, már nehéz – vagy szinte lehetetlen -
egyetlen, pici, szerethető vagy kedvező irányban inspirálható felületet elcsípni,
a még alig 10 éves gyerek-lányon.
A
kislány egyszerűen terror alatt tart egy iskolát, fékezhetetlen, öngyújtót
csempészik egy társa padjába, majd lesi, hogy lebukik-e, és most már mindenki
attól tart, hogy mi telik még ki a fantáziájából.
Ez
az érem egyik oldala.
Az
éremnek – hogy a fene vinné a dolgát – az a természete, hogy mindig van,
legalább még egy oldala, meg számtalan, szinte észrevétlen felülete,
domborulata, és azok, szinte mindegyike komoly befolyással van az „egészre”.
Az
érem másik, domináns oldala az, hogy ez az ember-palánta, saját akaratától
teljesen függetlenül, az akaratával nem befolyásolható módon, komoly hátránnyal
jött a világra, valami számomra – aki nem vagyok sem pszichológus, sem pedagógus
– ismeretlen betűszóval leírt szindrómával érkezett, ami a hiperaktív, nehezen,
vagy sehogy sem alkalmazkodó embereket jelöli.
Természetesen,
már a bölcsődében fény derült erre a sajnálatos körülményre, azonban a
gyermekét egyedül nevelő anyuka azt tekintette a legfontosabb céljának, hogy
lánya ne kerüljön a megkülönböztetett nevelési igényű gyerekek csoportjába.
Folyamatosan inkább azt szorgalmazta, és ezt teszi máig, hogy a hagyományos
oktatási rendszer keretein belül, meginduljon az a spirál, amiben a többiek
kiszorítják a gyerekét, míg a gyerek, egyedül, eszköztelenül, gyerek-módra
próbálgatva a lehetőségeket és a határokat, egyre tovább merészkedik!
Mindig
„rátesz egy lapáttal”!
Akció,
elutasítás, újabb, fokozottabb, erőszakosabb akció, de mire is? A szeretetre?
Az elismerésre? A kitüntetettség érzetére? Arra a figyelemre, amire kezdetektől
igénye és szükséges lenne?
Többen
érzik úgy, és még többen, némán félnek attól, hogy a helyzet, egyre inkább
megközelíti az ön- és közveszélyesség peremét.
Akkor
ki lesz a felelős? Melyik tanár óráján pattan el a húr? (Ez természetesen
költői kérdés, hiszen pontosan tudom, hogy ki lesz – jogilag – a felelős.) Mikor
hoz nem öngyújtót, hanem ennél veszélyesebb eszközt magával, és fogja-e, vagy
mikor fogja azt használni?
Mikor
okoz a mostani, egy-két napon belül elmúló, piros foltoknál komolyabb sérülést
okozni iskolatársainak? Mikor ér véget az a helyzet, hogy a tanítási szünet
minden percében, két-három tanár felügyeli, hogy mit tesz?
Kinek
jó ez így? Segíti ennek a gyerek-lánynak az életét? Neveli-e bármire, amire
kellene? Beilleszkedésre, emberi értékekre, netán tárgyi ismeretekre? Most már
régen nem tantárgyi ismeretektől van szó, hiszen azok befogadásáról, még csak
szó sincs, rég elmúlt az az utolsó pillanat, mikor még befogadott új ismereteket.
Már régen nem teszi. Ebben a tanévben legalábbis, nem tette. Gyülekeznek az alá
nem írt egyesek, az el-eltűnő, néha felbukkanó ellenőrzőben.
Az
édesanya egyetlen reakciója az, hogy időnként a lányomnak, lehet, hogy másoknak
is, el-elküld egy-egy népszerű-tudományos cikket arról, hogy hogyan kell
nevelni az ilyen, speciális igényű gyerekeket.
Úgy
tűnik, hogy számára mindegy, hogy ez egy külön szakismeret, külön oktatás
tárgya, ám nekem, ez a kommunikáció azt sejteti, hogy az édesanya a tanári
meg-nem-felelés, vagy helytelen gyakorlat kontójára írja – legalábbis nagyrészt
– mindazt, ami a lánya körül zajlik. Elhangzanak részéről olykor ígéretek, hogy
keresi, egy speciális oktatási intézményben a kislány elhelyezésének és további
képzésének lehetőségét, de eddig ezek az ígéretek sorra-rendre elhaltak.
És
minden egyes nappal, csak rosszabbodik a helyzet.
A
lányom, minden egyes áttanított nap után, még estig fogadja a megsértett,
megsérült, meglopott, megfenyegetett iskolatársak szüleinek telefonhívásait,
megpróbálja megnyugtatni a szülőket, bár mit is ígérhetne? Még ennél is nagyobb
figyelmet?
Tegnap
este, amikor a zokogás határán hívott fel a lányom, hogy Mami, én már nem is
vagyok tanár, én már szegregálok és nem integrálok, azt hittem, hogy megszakad
a szívem.
Ha
eddigi gyakorlata során kapott a lányom kritikát (pedig kapott, eleget), az
csak arról szólt, hogy túlságosan felkaroló, túlságosan barátja a gyerekeknek,
kiváltképp a bármilyen módon, megkülönböztetéssel, hátránnyal küzdő, esélytelen
gyerekeknek, de itt áll előtte az első eset, amikor minden eszköze, minden
módszere hiábavalónak, hatástalannak mutatkozik.
Most,
hogy újra, és újra olvasom, úgy tűnik abból, amit leírtam, hogy neheztelek erre
a leány-gyerekre, pedig nem, egyáltalán nem rá! Ezt a kislányt, a végtelenségig
sajnálom! Mértéken túl neheztelek viszont a családjára, az eddigi környezetére,
mert ha kellő időben megfelelő segítséget kapott volna és kapna, sokkal
élhetőbb lenne a világ a számára.
Folyamatosan,
és leküzdhetetlenül rettegek, hogy bekövetkezik valami végzetes, és
folyamatosan és rendületlenül reménykedem, hogy mégis történik, valami csoda!
És
mindezzel párhuzamosan, bárcsak ne jelennének meg lelki szemeim előtt, a
túlfizetett, sokat pihenő, alulképzett, elfásult, embertelen és ostoba
pedagógusokról szóló cikkek és kommentek! De – sajnos – megjelennek. Mintegy
folyamatosan, „szezonjuk” van.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése