Szeptember van. Élesednek a
kontrasztok, a reggeli és esti hűvösség, és a napközi, némelykor még kánikulai
nagy-meleg között, erőteljesebben válik szét a fény és az árnyék, már
észlelhetően rövidülnek a nappalok, és egyre tágabb teret nyer a homály, a
sötétség.
Fémesebben csillog a pókháló,
mint máskor, ragyogóbbak a hajnal harmatcseppjei is. Vagy minden csak
értékesebbé, érdekesebbé válik, hiszen már egykettőre itt az ősz?
Hét óra is elmúlik reggelente,
amire a kertecském oldalán, a szomszéd tornácától elválasztó fehér falra
rávetül a kelő nap fénye. Most irtottam le a repkény nagy részét a falról,
annyira megnyurgult szegény, az apácarácstól már vagy fél méterre nyúlt a
felszíne, és ezt a fél méteres sávot száraz ágak, elhalt levelek, kiürült
madárfészkek, pókok és hálóik, de leginkább por és kosz, kosz és por töltötték
meg. Elégetni még nem tudtam minden maradványt, de majd csak adódnak még
kellemes kora- vagy kései őszi alkonyatok, amikor eltűrik a szomszédaim ebbéli
tevékenykedésemet.
A csupasz apácarács peremén
rendszeresen megpihen egy rozsdafarkú, kékes-szürke tollazatát rendezgeti,
szemlélődik, a máskor oly fürge röptű, elsuhanó, szinte követhetetlen madárkát
most nézegethetem. Éppen palacsintát sütögettem tegnap, a madártól alig kétméternyire,
mégsem ijedt el, nem rebbent tovább, ő üldögélt, én nézegettem őt.
Visszatérve a reggeli napfényhez:
ajándékba kaptam a napsugarak mellé azt, az alakját szüntelenül változtató
csipkedíszt, amit a mályvafám és a vele összenőtt rakéta-tuja ágain átszűrődve
a napfény rajzolt a fehér válaszfalra.
Ki tudja, mennyi idő telt el,
amíg az elődeink, megtanulták leutánozni a gyorsan elrohadó kobaktök formáját,
és az ágakból összefont, sárral tapasztott „tök” beleesve a tűzbe kiégett,
tartós edényként szolgálva?
Vajon, az mennyi időbe telt, amíg
a szépség (és nem pusztán a hasznosság, szükségesség) iránt is fogékonnyá váló
ősanya képessé vált leutánozni ezt a lombok rajzolta csipkemintázatot?
A sötét és világos váltakozását,
a telt és az üres játékát?
Lehet, hogy eleinte a főzéshez
előkészített állatok más-más színű szőréből, tollából rakta ki - mint a
gyerekeink virágszirmokból, levelekből - a gyorsan elmozduló, elmúló mintákat,
talán a tenyerével nyomogatta, próbálta egybetartani a díszítményt. Talán így
találta fel a nemezelés, vagy a ványolás technikáját.
(Idei nyáron, táborozásai egyikén
Zalán unokám is találkozott a nemezeléssel. Szappanos kezével gyúrogatta a
gyapjúgombócot, amíg labda nem lett belőle. Saját bevallása szerint, ez nem
tetszett neki annyira, kicsit unalmasnak találta. Megértem, fiú a lelkem!)
De hogyan vezetett tovább az út a
fonálig, szövésig, kötésig, horgolásig, hímzésig?
Vajon folyik-e még a nemes
verseny a horgoló-asszonyok között, hogy ki hanyas (bizony, nem is hányas!) cérnával
áll neki a legfrissebb, roppant bonyolult, szempróbáló műremekének, vagy ez is,
végérvényesen kihalt a nagyanyáinkkal?
Emlékszem, Nagyanyám szemében,
aki 40-esnél vastagabb (60-as, vagy ne adj Isten 100-as) horgolócérnát vett a
szeme láttára, menten az arcára csalta a legmélyebb megvetés szemöldökrántását,
az orr megemelkedését, a sanda, becsmérlő oldalpillantást, a hát magabiztos
kihúzását, hogy íme, lám egy életképtelen pancser vásárol mellettem.
Nálunk tilalmi listás volt az
ekrü fonal, a habfehér, keményített csipke volt a sláger, ha véletlenül
ajándékba kapott mégis egy ekrüt, menten kihipózta a többivel, aztán
valamiféle bűntudattól vezérelve megmutatta nekem, hogy miként lehet megfelelő
erősségűre főzött fekete teába áztatással reprodukálni az ekrü-színt.
Személyes fejlődésem során az
alázatos gyermeki utánzást követően, amikor én is horgoltam, számlálgattam a
láncszemeket, rövid és hosszúpálcákat, a pikókat, először úgy 13-14 évesen
lázadtam föl.
Édesanyám egy reggel elment
dolgozni a jól megszokott otthonából, és mire hazaért, minden csipkét, terítőt
eltüntettem, és a helyükön, az egész nap egy vízforraló lábasban batikolt,
rojtozott-szélű selyemterítőket találta.
Eltüntettem az ólomkristályokat,
a porcelánokat, vettem egy vagy 20 literes sötétzöld üvegballont, abba
bábakalácsot (rettentően szúrt), nádbuzogányt tettem (amely később szétnyílva
mindent elárasztott szerteszálló bolyhaival).
Egy rozsdás kisbográcsot feketére
festettem, gyertyát öntöttem bele, asztali dísz lett, a régi - szintén rozsdás -
viharlámpát ugyancsak átfestettem, abba is gyertya került, részemről kész volt
a 60’-as évek szellemiségéhez illőnek ítélt, kívánatos design. Anyám
dicséretére legyen mondva, hogy nem csinált cirkuszt, tűrte a változást.
Következetesen irtottam saját
első lakásomból is a horgolásokat, csak semmi csipke! Egészen addig, amíg
Nagymamám halálát követően egyszer csak meghorgoltam két muzsikáló angyalkát,
akik kis ovális világukkal beköltöztek egy hálószobai kreppfüggöny, illetve egy
montírozott párna közepébe. Kész is volt a romantikus hálószoba.
Mára nálam gyűlt össze a család
csipke-hagyatéka, sőt volt rá példa, hogy a kedvenc régiségboltomban, Csabánál,
vettem is egy-két darabot. Pintér Évi barátnőm, a halála előtt két szép, bár
igencsak szakadozott XVIII. századi csipkével ajándékozott meg, az egyiket a
testvéremnek adtam, a másikat tálcának feldolgozott keretben őrzöm. A tavalyi
karácsonyfánkat csontkeményre keményített kis csipketerítőkkel díszítettem.
Kedves ősanyáim! Talán nem volt
hiábavaló!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése