2015. szeptember 12., szombat

Nadrágkosztüm, vagy ki a fene emlékszik már ilyesmire


Úgy másodikos gimnazista lehettem, 1968-at írtunk, amikor divatba jött a nadrágkösztüm. A fele királyságunkat adtuk volna egy igazi, méretre készült csodaruháért, mert természetesen ilyesmi a boltokban nem volt kapható, az a talán két-három „maszek” ruhaszalon, ami működött Pesten, meg távolabb volt a mindennapjainktól, mint ama Makó vitéz Jeruzsálemtől.

Apu azonban – aki szemben Anyuval, világ életében fogékony volt a szép öltözködés iránt –  valahonnan, a szekrény mélyéről egy szebb napokat látott, közép drapp színű, igazi burberry férfi öltönyt (már senkire sem volt jó a mérete), és együtt átvittük az egyik közeli, óbudai házban élő szabóhoz, aki Apu nadrágjainak koptatócseréjét, felhajtását, felújítását végezte.

Ki emlékszik még a koptatócserére? A férfinadrágok aljára akkoriban egy bő centi széles, vastag ripsz védőszalagot varrtak, aminek az alsó pereme megvastagodott, és így járás közben nem a nadrág szövete kopott, hanem a koptató, amit ennek folytán elég gyakran cserélgetni kellett. Az ügyesebbje, kivált akinek volt otthon a nagymamák idejéből egy jó kis Singer varrógépe, ezt megoldotta otthon, akinek nem volt ilyen szerencséje, az vagy bajlódott a kézzel varrással, vagy szabóhoz vitte a nadrágot.

Aztán a kifordítás? A „jobb” szövetből készült kabátok, kosztümök, amikor már – mai értelemben – régen kiszolgáltak, és megértek a kidobásra, újjáéledtek egy jó kis kifordítással. A megfényesedett, megkopott, kibolyhosodott  külső felülettel szemben a béléssel védett belső felületén a szövet még megőrizte eredeti szépségét, és ezért voltak szép számmal szabók, akik a kifordításra szakosodtak. Ez azt jelentette, hogy öltésről-öltésre szétfejtették a ruhaneműt, és miután akkoriban jelentős ráhagyással varrták a ruhákat, a szétfejtett, (benzinnel) kitisztított, átgőzölt szövet alkalmassá vált arra, hogy abból kisebb kiigazításokkal, átszabással egy új kabát, kiskabát, szoknya készüljön.

Sziszifuszi munka volt, de ebben az időszakban sokaknak kellett a semmiből varázsolni a valamit. 

Igen, akkoriban még stoppoltuk a kilyukadt zoknikat, lefejtettük a pulóvereket, és újat kötöttünk a fonalakból, és nem az újrahasznosítás, hanem sokkal inkább, a nincstelenség szellemében.

Na a férfiöltönnyel megérkeztünk a szabóhoz, aki hümmögött, méregetett, meg éreztette, hogy nagyon nem ért egyet ezzel az új divattal, majd elvállalta, hogy az egy hónap múlva esedékes osztálykirándulásra, elkészíti a számomra az olyannyira vágyott nadrágkosztümöt.

Mentem is rendesen, vagy kétszer is próbára, de az itt-ott kilógó vásznazásból, fércelt ujj- és lábszár kezdeményekből én nem láttam ki a kívánt ruhakölteményt. A színe se volt az igazi, a divatképek ragyogó fehér, fekete, vagy élénk égszínkék csodáira, ez a keki szín semmiben sem hasonlított.



Aztán egyszer csak elkészült a nagy mű, ami totális csalódás volt. Nagyon fiús alkatú voltam, vagyis elfelejtettem kebleket növeszteni, viszont a derekam sem volt az az igazi darázsderék. A hátam, vállam szélesebb volt az átlagosnál, az akkor már közel 10 éves, mindennapi úszás következtében, a lábaim is izmosabbak voltak az akkor divatos pipaszáraknál.

Na ez a nadrágkosztüm, éppen ezeket, a szerintem rejtegetni való a sajátosságaimat hangsúlyozta ki, amihez a (a saját kezemmel) két centisre vágott hajammal hozzájárulva, éppen úgy festettem, mint egy rosszul öltöztetett kamaszfiú. Akkoriban még nem festettük magunkat, a „köpködős” szempillafesték = kis tusszeletke + kiskefe a felvitelre, esetleg fekete szemceruza, csaknem elérhetetlen luxuscikknek számítottak, bár néhány bátrabb osztálytársnőm esküdözött, hogy a tubusos Bagarol cipőkrémnél jobb szempillafesték nincs a világon!

Ugyanebben az időben éltek azok a hiedelmek, hogy a sűrű kamillatea kiválóan alkalmas hajszőkítésre, míg néhány mosópor a haj vöröses színezésére, én természetesen mind a kettőt kipróbáltam, de a gesztenyebarna hajam színe csöppet sem változott!

Az osztálykiránduláson aztán kiderült, hogy nem csak az én családom gondolkodott úgy a nadrágkosztüm kérdésében, ahogy, hanem másé is, mert például Sándor Éva osztálytársnőm, akinek az édesapja katonatiszt volt, egy régi egyenruhából varratott nadrágkosztümöt Évának, ami ugyanazokat a jegyeket viselte mint az enyém: agyon vásznazott, mellvarrás nélküli , lapítós mellrész, derékvonal nélküli, csaknem egyenes zakó, unalmas, kicsit sem trapéz nadrág. De nadrágkosztüm volt! Tudjátok kicsi is, sárga, savanyú, de a miénk!

Jut eszembe, hogy Apu egy régi, kifordított, szürke nadrágjából végül kaptam egy igazi trapéznadrágot is, ami ugyan kicsit rövidkére sikerült, mert nem söpörtem fel vele a Szépvölgyi utat iskolába menet, de trapéz volt (bár sajna szürke J)!


Nyárra, az op-art ruhámat, otthon fellelt maradékokból, kinőtt ruhákból, már saját magam varrtam meg!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése