2015. szeptember 28., hétfő

Maradék 2

Nem csak a Nagymamám, de én sem dobok ki semmilyen ételmaradékot. Hasznosítom, egy másik alkalommal. Íme egy-két kipróbált megoldás:


Húspástétom

Bármilyen sült, vagy akár levesben főtt hús maradékából nagyon finom húspástétom készülhet, amit aztán vagy tízóraira lehet felszeletelni, vagy salátával vacsorára tálalni.
A húst mixerrel pempősítem, hozzáadok fűszereket, mustárt, borsot, sót, csirkéhez majorannát, egy-két kanálka vajat, egy tejben áztatott, kinyomkodott, szikkadt zsömlét, két villával összetört kemény tojást, egy-két apró kockára vágott kovászos, vagy ecetes uborkát, az egészet jól összekeverem, kivajazott, prézlivel alaposan beszórt hosszúkás tepsibe, vagy őzgerinc-formába töltöm, és a sütőben pirosra sütöm. Azonnal kiborítom, és hűtve szeletelem.

Vajas tésztában sütve

A mélyhűtőben mindig van otthon mirelit vajastészta. A sültmaradékot, de néhány főzelék maradékát is, olykor ebben a formában készítem el új fogásként.

A felengedett vajas tésztát lisztezett felületen félujjnyi vastagra kinyújtom (hacsak már nem így fagyasztották le, mert akkor csak kitekerem).
Erre halmozom a húspástétom receptje szerint elkészített tölteléket. A tésztával beburkolom, sütőlapra teszem. Mindig feldíszítem egy-két tésztalevélkével, vagy tésztarózsával és levéllel, egy egész felvert tojással megkenem, és a sütőben pirosra sütöm.

Zöldborsó főzelék, finomfőzelék maradékát apró kockára vágott virsli, vagy párizsi kockával gazdagítom, és ezzel töltöm meg a vajas tésztát.

Melegen tálalom, salátával, savanyúsággal.

Pirog

Ha kevesebb húsmaradékom van, pirogot sütök belőle.
Közönséges lángostésztát készítek, én csak krumplis-lángosban vagyok jó, ezt így csinálom: két-három főtt krumplit összetörök (persze krumplipüré, vagy hagymás törtkrumpli maradéka is megfelel erre a célra is), közben langyos vízben felfuttatom az élesztőt. Amikor a főtt krumpli kihűlt, beleöntöm az élesztős vizet, bő fél teáskanálnyi sót, és annyi liszttel, hogy ne túl kemény, de az edény faláról leváló tésztát kapjunk, bedagasztom. Lefedve egy óráig kelesztem. Közben leterítem a konyhapultot sütőpapírral. Olajos tenyerembe merek egy nagykanálnyi tésztát, ellapítom, a közepébe rakok egy teáskanálnyi tölteléket (olyat, mint a húspástétom), és bezárom, majd gömbölyítem a tésztát, és sorra a sütőpapírra teszem. Mire az utolsóval is végzek, az első már újra megkelt, és kezdhetem forró olajban kisütögetni. Ha nincs húsmaradékom, akkor darált virsli, tejföl, só, bors, mustár keverékével töltöm meg, de reszelt sajtos tejfölös töltelék is mehet bele. Mire az egésszel végeztem, csak összegöngyölöm a sütőpapírt, és nincs semmi kosz.

Tzatzikivel, valamilyen salsával, hagymalekvárral, vagy egyszerű salátával, kovászos uborkával finom második fogás, vagy vacsora. Mikróban jól melegíthető.


Hortobágyi palacsinta

Nálunk a paprikás-csirkéből sosem marad semmi. Igaz, hogy én úgy csinálom, majdnem mindig combból, hogy lebőrözöm, és kicsontozom a csirkecombot, a csontot és bőrt lefagyasztom, és ha kellő mennyiség összegyűlt, akkor nagyszerű csirkeleves lesz belőle.

A húst felkockázom, és aztán teljesen hagyományosan elkészítem a paprikás csirkét, persze ebben az esetben is botmixerrel darálom le a hagymát, paradicsomot és zöldpaprikát, az alaphoz.

Ha mégis marad belőle, akkor ledarálom a szaftjából kimert húsdarabokat (kis lé maradhat rajta, hiszen csak szaftosabb lesz), sós palacsintába bugyolálom, a palacsinta batyukat egymás mellé fektetem egy magas falú jénai edényben, majd az egészet leöntöm a paprikás tejfölös szafttal.


 Mielőtt tálalom, sütőben átmelegítem. Ez is nagyon finom második fogás.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése