Egy ezeréves,
fekete alapon fehér pettyes, elnyűtt, hosszú ujjas, agyon mosott, zsebes
pólóban szeretek telente aludni. Selymesen simogat, kellemesen melenget,
otthonos, ronda, de finom! Aztán reggelente (vagy pontosabban hajnalonta), a mosdásig,
a fésülködés, sminkelés szakaszáig ebben is maradok, legfeljebb magamra
kanyarítom a Csöpi nagynénémtől visszaörökölt (hajdan neki vásároltam) fehér,
termo mellényt, ha odakint már fagy, és a nyitott ablakon keresztül jeges
áramlatok támadnak.
Ezek, sajnos
pótolhatatlan darabok, az ilyen hozzánk nőtt ruhaneműk az évtizedek alatt
alakulnak második bőrünkké. Nagy űrt hagynak maguk után, ha végképp megadják
magukat.
Újabban a legtöbb
felsőmnek zsebe van, mert egyre gyakrabban van szükségem papírzsebkendőre.
Könnybe lábad a szemem, csípi a szempillafesték, csöpög az orrom, mert a
mosogatószerek, mosóporok, öblítők, fertőtlenítőszerek, dezodorok, kölnik és
parfümök, fűszerek (kiváltképp a szerecsendió és a bors) illata irritál,
gyorsan le, vagy meg kell törölni akármit, bármit, és semmi egyéb sincs kéznél,
ezért a bal zsebeim tele vannak tiszta, míg a jobb zsebeim pedig, alig használt
zsebkendőkkel.
Aki egynél
többször mosott már mosógéppel, az pontosan tudja, hogy egyetlen, zsebben
felejtett papírzsebkendőnek mi a hatása!
Aki itt nőtt fel,
Közép-Kelet-Európában, az viszont azt is pontosan tudja, hogy nem létezhet ok
és indok a zsebekben kutakodásra (nem szólva a más levelének, üzenetének
kibontásáról, elolvasásáról vagy bármilyen, illetéktelen kíváncsiskodásról,
amely sértheti a másik embert).
Ezért aztán olyan
mély viszolygás van bennem a zsebek átkutatás tekintetében, hogy még a saját
zsebeimet is csak azért nézem át, mielőtt a szennyesbe tenném a ruháimat, mert
még jobban tartok a ruhákon eltrimmelődő, foszlott papírzsebkendőktől és azok
(szinte lehetetlen) eltávolításától.
Hja’ nem egyszerű
az élet (vasalni a nadrágba, mondta a szabó)!
A családomban, még
a neveltetés kitörölhetetlen nyomainál is mélyebb hatással járt Anyu egykori
zseb-kutakodása és annak messze nyúló hatása, amidőn fény derült Apu egy
kilengésére (volt több is, okkal) a házastársi hűség kötelékéből.
A történet immár
elmesélhető, hiszen Anyu is már évtizede az égi koncert-teremben dirigálja a
leánykart, Apu pedig a kávéházban időzik Karinthy, Kosztolányi és számos
természettudós meg Ulpianus társaságában, a külső szereplők, viszont
ismeretlenek (a zömük, még a számomra is).
Azt, hogy miként
élhettek le több mint 50 évet házasságban olyan emberek, akik között
szakadéknyi szélességű és mélységű felfogás beli, érdeklődési kör szerinti,
karakter és temperamentum különbség volt és növekedett, az a mai generáció
számára teljesen ismeretlen és érthetetlen. Ráadásul úgy, hogy Apu számára az
első, a sérthetetlen és érinthetetlen, szóval sem illethető, semmiképpen sem
kritizálható lény, az Anyu volt és maradt, mindörökre.
Anyu alig múlt 40,
amikor az öregedés útját választotta, megőszült, nem festette magát, nem
szeretett „divatosan” öltözködni, Apu örökifjan halt meg.
Anyu mérsékelten
volt olvasott, korlátokkal érdekelte a képzőművészet, a természet- és
társadalom-tudományok totálisan hidegen hagyták, viszont zene-szeretetét és
zenei jártasságát nem lehetett megkérdőjelezni. Apu minden tudományágba beásta
magát, annyit olvasott, mint én sem, imádta a képzőművészet minden ágát-bogát,
viszont a zene hagyta teljesen hidegen, mint mondani szokás, annyira botfülű
volt, hogy a Himnuszt is csak onnan ismerte fel, hogy mindenki felállt.
Anyu zárkózott
volt, minden idegennel (sőt ismerőssel) szemben elutasító, Apu nyitott,
barátkozó. Anyu utálta a társaságot, Apu társaság, közönség nélkül néha
unatkozott.
Anyu általában
garasoskodó volt, kivéve az eseményekhez (karácsony, születésnapok) kötődő
kicsapongásait, Apu nagyvonalú, adakozó, osztogató volt, ha volt fedezet, ha nem
és mondjuk a gyűrűit kellett feláldoznia.
Apu szerette,
tisztelte és gyűjtötte a régiségeket, a régi bútorokat, tárgyakat, Anyu még a
meglévő, örökölt régi tárgyakat is cserélte a kor divatja (mint Varia bútor,
csak felejteni tudnám) szerintiekre. Eladta például a dédszüleimtől örökölt
régi, bőr klub-foteleket, és valami modern, hálószoba-bútort vett a pénzből.
Fel tudjuk fogni,
a mai eszünkkel, hogy ez mennyi, mindennapi konfliktust és kompromisszumot
gerjesztett? Fel tudjuk fogni azt, hogy mindennek ellenére kitartottak egymás
mellett? Pontosabban, Apu tartott ki haláláig, mert Anyu azért olykor elvált
volna, akármibe is kerül, bár ki tudná elválasztani, hogy ebből a
fenyegetődzésből mennyi volt az, amit meg is valósított volna, és mennyi az,
ami „csak” az általa megkívánt végeredményig elvezető manipuláció része volt?
Ember meg nem mondja!
Egy különös, ma
már elfelejtett koreográfia mentén kidolgozott, kigyakorolt, naponta finomított
tánc zajlott a szemünk előtt, és én csak szerfelett sajnálom, és egyben
végtelenül örvendezem azon, hogy az én sorsom – jó okkal – másképp alakult.
Talán, ez az
elfelejtett koreográfia is tanulságos lehet azonban másoknak, sokaknak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése